מהנדסי ערי המטרופולין: "אין אסטרטגיה, כמות ההתעסקות בפרטים הבירוקרטיים מצד המדינה היא הזויה"

פאנל מיוחד שריכז את מהנדסי 4 ערי המטרופולין נערך בכנס השנתי של איגוד מהנדסי הערים באילת. מהנדסת העיר ב"ש תמר פוריה: "הטבות המס ניתנות ליישובים מסביבנו ולא לבאר שבע". מהנדס העיר ת"א, אודי כרמלי: "אין סינכרון ברמת התשתיות, יש קניבליזציה והתחשבנות מי משתמש בפארק של מי. צריך רשויות-על"

שיתוף הכתבה
פאנל מהנדסי ערי המטרופולין בכנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים (אודי פורטל)פאנל מהנדסי ערי המטרופולין בכנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים (אודי פורטל)

כנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים באילת, שמארח את בכירי התכנון והבנייה ואנשי הנדל"ן המובילים בישראל, מתמקד באתגרים בהם נתקלים המהנדסים והאדריכלים ובנושאים הבוערים של עולם הנדל"ן, בהם: שיקום הדרום והצפון, תכנית כוללת להתחדשות עירונית, תכניות בינוי עיצוב, פרויקט המטרו, התכנון לציבור החרדי ועוד.

60 אחוז מאוכלוסיית המדינה גרים בארבעת המטרופולינים של ישראל. פאנל בנושא הפגיש את מהנדסי ארבעת ערי המטרופולין של ישראל לדון באתגרים התכנוניים והמתחים בין השלטון המקומי לשלטון המרכזי.

אדר' אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב-יפו: לצערי אין ניהול מטרופוליני בישראל. יש בזבוז של יותר מדי פרויקטים שהמדינה מקדמת אבל אין אסטרטגיה סדורה. צריך להתמקד באיך לשמור על ייחוד כל אחד מהיחידות במטרופולין – רמת אביב לעומת פלורנטין וכו'- ומצד שני חיזוק המערכת האחודה, ופה אנחנו נכשלים בגדול. אין סינכרון ברמת התשתיות ויעדי אוכלוסיה ותעסוקה -אלא קניבליזציה, מי משתמש בפארק של מי. אם לא נצליח לייצר רשויות על ולאחד מאמץ תהיה בעיה לכולנו".

אדר' אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב-יפו (אודי פורטל) אדר' אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב-יפו (אודי פורטל)

"האתגר המרכזי במטרופולין תל אביב הם היחסים בין השלטון המקומי לשלטון המרכזי והארצי", הוסיף כרמלי. "יש תסכול רב שאתה ברשות המקומית צועק ואף אחד בממשלה לא עונה, הארצי מאוד דומיננטי - החל ממערך החקיקה המטורף, ללא קשר לאתגרים התכנוניים - ומי שסובל מהטעויות וגם מאשימים אותו בסוף זה הרשות המקומית. שלטון מרכזי צריך לעסוק באסטרטגיה לאומית ולהציב יעדים לערים. אתה תגיד כמה, ואני אגיד איך. אבל זה הפך כל כך הזוי. כמות ההתעסקות בפרטים הבירוקרטיים היא הזויה. כל אחד הפך למלך".

"אם לא נתגבר על האובססיה של השלטון המרכזי לשליטה ברשויות המקומיות, הרשויות לא יוכלו לפרוח. מנהל התכנון והממשלה הם לא אויבים אבל אין תקשורת וזה התפקיד שלנו ליצור אותה כי זה לא יקרה מהצד השני".

"הנגב יאבד את הרוב היהודי שלו עוד 20 ומשהו שנה"

אדר' תמר פוריה, מהנדסת העיר באר שבע: "במטרופולין יש תזוזה מההסתכלות הפנימית העירונית אל הערים הסובבות. באר שבע מספקת תשתיות לכל מרחב הנגב: בריאות, תרבות, השכלה גבוהה, אבל אין לנו עזרה בנושא מהממשלה. נתנו הטבות מס ליישובים מסביב ולא לבאר שבע. חסרה הראייה הלאומית שדואגת לחזק את עיר המטרופולין".

אדר' תמר פוריה, מהנדסת העיר באר שבע (אודי פורטל) אדר' תמר פוריה, מהנדסת העיר באר שבע (אודי פורטל)

פוריה הוסיפה ש"לפני שנה וחצי אושרה תכנית בצומת שוקת שמוסיפה מעל מיליון מ"ר תעסוקה ומסחר. לגבי המימוש - לא יודעת. הפתרון הוא לא תמיד תכנוני. צריך להיות מנוהל ברמה אסטרטגית מערכתית וזה לא קורה עדיין. שיח ושת"פ זה מעולה אבל צריך יד מכוונת. הנגב יאבד את הרוב היהודי שלו עוד 20 ומשהו שנה. לצערי לא עוסקים בזה. לא שואלים שאלות גדולות".

אינג' יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים: "ירושלים חסרה בשטחים אז אפשר לנצל משאב של ערי לוויין כדי להתמודד עם גידול העיר וגידול המדינה. צריך להשקיע בתחבורה ותשתיות נוספות כדי ליישם את זה. צריך לדעת לייצר שיתופי פעולה. בירושלים גודל המטרופולין גם לא מוגדר עד הסוף. לא חייב תעסוקה פה ומגורים שם, יכול להיות גם וגם. עשינו ישיבה עם מטה בנימין ועם גבעת זאב כדי לשתף פעולה ולהביא יתרונות מטרופוליניים. הסך של ערי המטרופולין צריך להיות גדול מסכום חלקיו, וצריך לרתום לטובת המטרופולינים את משאבי מדינה".

אדר' אריאל ווטרמן, מהנדס העיר חיפה: "זה לא עניין של גודל אלא של תפקוד. מצטרף לתמר ואודי בביקורת על היעדר אסטרטגיה. אצלנו הניהול הוא לפי המפלגה הנכונה, ולא בהתאם לצרכים של המטרופולין".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איגוד מהנדסי עריםתמר פוריהיואל אבןאודי כרמלי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...