23 שנה אחרי שהחל קידומה: תוכנית "רכס לבן" לבניית אלפי יח"ד בירושלים מגיעה לדיון בוותמ"ל
במסגרת ההסכמות שהושגו בין רמ"י ועיריית ירושלים, תכלול התוכנית כ-6,000 יח"ד שייבנו על פני 286 דונם, לעומת 800 דונם שהוקצו לבנייה במקור. לאורך השנים עוררה התוכנית התנגדות חרפה מצד ארגוני סביבה בשל פגיעתה בשטחים הפתוחים

הוועדה למתחמים מועדפים לדיור ופיתוח מוטה תחבורה ציבורית ( ותמ"ל ) תדון ביום חמישי הקרוב במסגרת שולחן עגול בתוכנית "רכס לבן" בירושלים (תמל/1129). במסגרת התוכנית צפויות לקום כ-6,000 דירות במרחב רכס לבן בדרום-מערב העיר, בסמוך לצומת אורה. התוכנית מקודמת במוסדות התכנון כבר למעלה מ-20 שנה, ועוררה התנגדויות רבות בשל קידומה הפגיעה הפוטנציאלית בטבע. לאורך שנים היתה גם עיריית ירושלים אחת המתנגדות העיקריות, עד שלקראת סוף 2024 הגיעה העירייה להסכמות עם המדינה לגבי היקפי הפיתוח בשטח, תוך מיתוג המתחם כ"הבשורה בלבן".
באוקטובר האחרון דיווחנו במרכז הנדל"ן, על התוכנית חדשה שיזמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יחד עם עיריית ירושלים. שטח התוכנית החדשה כולה הוא 1,054 דונם, כאשר 286 דונם בלבד מתוכם יוקצו לבנייה ואילו יתר השטחים יישמרו כגן לאומי ויער קק"ל ויונגשו לציבור הרחב. זאת במקום 800 דונם שהיו מיועדים לבנייה על פי התוכנית הישנה.
הבנייה למגורים תיעשה בבניינים בני 8-24 קומות, בצפיפות של כ-55 יחידות דיור לדונם, זאת לצד שטחי תעסוקה ומסחר ומבני ציבור. על פי הוראות התוכנית המתפרסמות באתר מנהל התכנון שטח דירה ממוצעת לא יעלה על 95 מ"ר כאשר שיעור יח"ד הקטנות יעמוד על 35% מתוכם 5% יהיו דירות קטנות מאוד בשטח שבין 30-55 מ"ר כולל ממ"ד, ו-30% יהיו דירות קטנות בשטח של 56 עד 80 מ"ר כולל ממ"ד.
הליך שהחל ב-2002
שטח רכס לבן נמצא בתהליכי רישוי במוסדות התיכנון עוד משנת 2002. התוכנית בגלגולה הראשון גררה התנגדויות רבות, בעיקר בשל העובדה שהיא מתוכננת לפגוע בטבע ובנוף הייחודי והיא בוטלה ב-2007. ב-2015, במסגרת תוכנית המתאר הארצית החדשה - תמ"א 1, הוחלט שוב לקדם תוכנית בנייה ברכס לבן. בפברואר 2017 נדונה התכנית לשכונה החדשה לראשונה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של ירושלים. בדצמבר 2018 הופקדה תוכנית לבניית 5,250 יחידות דיור ו-300 חדרי מלון. לתוכנית הוגשו 6,124 התנגדויות של הציבור.
בינואר 2021, אישרה סופית ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה את תוכנית הבנייה ברכס לבן. אולם במרץ 2021, ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ביטלה את האישור לבניית הפרדה מפלסית בצומת אורה, בשל היעדר תסקיר השפעה על הסביבה, דבר שהביא לעיכוב בתחילת בניית השכונה. בעקבות כך, במרץ 2021 החליטה הוועדה המחוזית להתנגדויות של מחוז ירושלים לשוב ולדון בתוכנית. במרץ 2022 הוחלט בדיוני הוועדה המחוזית להתנגדויות לבצע תיקונים ועדכונים לפני אישור מחדש.
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות