"היתר בנייה לטרמינל נוסעים ימי בחיפה מתוכנן עד סוף השנה, זה ימצב אותה כיעד בינלאומי"
כנס חיפה והצפון של מרכז הנדל"ן: במהלך פאנל שעסק בשאלה מה צריכה חיפה כדי להפוך לבירת הצפון, אמרה מהנדסת העיר חיפה: "צריך למשוך אוכלוסייה. 10,000 יח"ד זה יפה, אך בקצב הנוכחי יידרשו 100 שנה לאכלוס". מנכ"ל נדל"ן וחזית הים, נמל חיפה: "נחושים להחזיר את רצועת החוף לתושבים". ראש מנהלת מפרץ חיפה: "נקדם את פינוי בז"ן, זהו שטח בגודל שליש מגבעתיים" . ראש העיר יונה יהב: "פינוי בז"ן? לא מאמין להם, הם משקרים"

"מטרופולין או עוד עיר גדולה? מה צריכה חיפה כדי להפוך לבירת הצפון", זו הייתה הכותרת של הפאנל שהתקיים היום (ג') במהלך כנס חיפה והצפון של מרכז הנדל"ן . את הפאנל הנחה עו״ד עופר גראור, שותף, מנהל תחום נדל"ן ומיסוי, באטיאס, גראור, וישניצקי, ענבר ושות' עורכי דין, והשתתפו בו בין השאר מהנדסת העיר חיפה, יו"ר הוועדה המחוזית חיפה, ראש מנהלת מפרץ חיפה ומנכ"ל נדל"ן וחזית הים, נמל חיפה.
רותי שוורץ, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, משרד הפנים, אמרה בפאנל כי חיפה היא כבר עיר מטרופולינית וצפויה להתחזק עוד יותר. "היא אינה רק עיר גדולה, אלא מרכזת שירותים לערים נוספות – כמו אוניברסיטאות ובתי חולים, למשל בית חולים רמב"ם שמתרחב. אנו מדברים על חזון ותכנון: רכבת קלה שתחבר בין העיר התחתית לשכונות החוף, וכל אלו דורשים גידול באוכלוסייה – בין אם בחיפה ובין אם בערי הלוויין. אני מברכת על התחדשות עירונית – זה נותן שקט נפשי, לא רק בתחום המיגון. יש לנו כ-10,000 יח"ד בשלבי תכנון שונים, אך כדי למשוך תושבים נוספים, יש צורך בהגדלת העיר, ובשיפור התחבורה והתעסוקה".

גם אורית מרץ, מהנדסת העיר חיפה, טענה שחיפה מהווה מטרופולין, כי היא קולטת יוממות. "אך צריך לשנות את המגמות – גם הילדים שלי שואפים לגור במרכז, כי יש שם יותר תעסוקה. נדרשת מסה קריטית של אוכלוסייה – 10,000 יח"ד זה יפה, אך בקצב הנוכחי יידרשו 100 שנה לאכלוס. רק לאחרונה נודע כי רפאל תשקיע חצי מיליארד ש"ח במרכז, במקום בחיפה – אף שהיא המעסיקה המרכזית בצפון.
"המדינה צריכה לשנות סדרי עדיפויות, אולי לייצר אזור עדיפות כמו ביקנעם כדי למשוך מפעלים ומעסיקים. תפקידי כמהנדסת העיר הוא להכין את התשתיות – צריך להכפיל את כוח האדם כדי להאיץ את קצב הבנייה. אנו גם מגבשים תוכנית אסטרטגית לתעסוקה ולתחבורה, לצד תשתיות לקליטת אוכלוסייה. בקריית אליעזר, דיברנו על מכפילים של 3.5 ובפועל אף יותר. אך חסרים תיכונים, שטחים ציבוריים פתוחים – ולכן לא מתמקדים רק במספר יחידות הדיור".
יובל אדמון, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה וראש מנהלת מפרץ חיפה: "אנחנו נחושים לקדם את תוכנית פינוי בז"ן מדובר ב-2,000 דונם בלב המטרופולין, שטח עצום, כמו שליש מגבעתיים. מתקני בז"ן מייצרים זיהום אוויר וחומרים מסוכנים, והתוכנית שהחלה ב-2016 מערבת גם 11 משרדי ממשלה. התוכנית מוסיפה עוד 10,000 יח"ד. כיום מייבאים נפט גולמי, מזקקים אותו בחיפה – אך התוכנית החדשה מקדמת ייבוא מוצרי קצה בלבד, ואחסונם הרחק מהאוכלוסייה. המלחמה חיזקה את הכיוון הזה – לא נרצה להיות תלויים באוניות ובבתי זיקוק פגיעים. בית הזיקוק שב לפעילות, אך עד ספטמבר צפוי לחזור לפעילות מלאה".
"לא אבן שואבת, ולא מממשת את הפוטנציאל שלה"
ארז בהריר, מנכ"ל נדל"ן וחזית הים, נמל חיפה: "אנו מקדמים תכנון הוליסטי לכל רצועת החוף, שצריכה לחזור לתושבים אושרו תוכניות בנייה לשימושים מעורבים, בשיתוף פעולה הדוק עם מינהל ההנדסה. כבר הושק טרמינל נוסעים ואולם הופעות, שאירח אלפי מבקרים ואמנים. זהו שינוי אמיתי. בנוסף, אנו מקדמים טרמינל נוסעים ימי חדש – בגודל 19,000 מ"ר – שיהווה שינוי משמעותי לכלכלה המקומית. כבר הוצא היתר הריסה, ואנו מקווים להוציא היתר בנייה עד סוף השנה. הפרויקט יחבר בין חזית הים לעיר – כולל מלונות, מסחר, תעסוקה ותיירות, וימצב את חיפה כיעד תיירותי בינלאומי. בחזית הים אנו מציעים מרכז עסקים ראשי נוסף שישלים את פעילות מת"מ – עם תחבורתיות מצוינת ומענה לצרכים הקיימים".
רונן יפו, מנכ"ל דוניץ אלעד, אמר כי חיפה צריכה לצמוח מהר יותר. "יש לה תשתיות מצוינות – בתי חולים, אוניברסיטאות, תרבות – אין סיבה שהיא לא תהיה מטרופולין כבר היום. הקשיים הם גיאוגרפיים – למשל בעיר התחתית. אנו מקדמים תוכניות בקריית אליעזר ובכרמל. קריית אליעזר זקוקה להתחדשות – לא רק מבנים חדשים, אלא גם איכות חיים. יש תושבים שגרים בכפרים ועוברים לעיר בזכות התשתיות – זה כבר מתחיל לקרות. חיפה צריכה להיות מטרופולין של הצפון, לא מתחרה לתל אביב".
עו"ד רון ברנט, שותף ומנהל, רון ברנט ושות', אמר כי היא עדיין אינה מטרופולין. "היא לא אבן שואבת, ולא מממשת את הפוטנציאל שלה. הבעיה נעוצה, אולי, עוד מימי אבא חושי – עיר פועלים שבה הולכים לישון מוקדם, ועסקים נסגרים בצהריים. אנשים בוחרים לגור בתל אביב למרות הלחות והעלויות – כי פשוט כיף שם. כדי שחיפה תהפוך למטרופולין – צריך לשנות את הנוסחה.
"בטירת כרמל, למשל, שמו את החינוך בראש סדר העדיפויות – ולכן אנשים איכותיים גרים שם, ומשלמים שליש מהארנונה. גם דמוגרפית – פתח תקווה וראשון לציון עוקפות אותנו. אם לא ניזהר – נהפוך לעיר החמישית בגודלה. יש להשתחרר מהפחד מבניינים גבוהים, ומהמחשבה שכל דירה צריכה שתי חניות. אני לא מאשים את המוסדות – פשוט אין מספיק כוח אדם. גם אם בקריית אליעזר נבנה 25,000 יח"ד במקום 5,000 – צריך אנשים שיקנו".
ראש עיריית חיפה: "רוצים להגיע ל-400 אלף תושבים"
ראש עיריית חיפה יונה יהב התייחס בכנס לנושא פינוי בז"ן ואמר בריאיון לעורך מרכז הנדל"ן נמרוד בוסו: "לא שמעתי שפינוי בז"ן אמור להיות בשנת 2030. יום לפני הפגיעה של הטיל בבז"ן ביקרה אותי השרה להגנת הסביבה והתרעתי בפניה שיכול להיות פה אסון ו-24 שעות אחר כך זה קרה. מאז הפגיעה, המתחם היה סגור בפנינו, ורק עכשיו נותנים לנו לבדוק מה קורה. כשפתחו ראינו שנהיה זיהום קשה בסביבה וגם בנושא זה אין לנו עזרה ממלכתית. לא הציגו בפנינו תוכניות עבודה איך מפנים את בז"ן או איך זה אמור להתממש ובאיזו שנה זה קורה. אני לא מאמין להם כבר, הם משקרים. כשרצו לפנות את המבנים המזיקים במרכז הארץ עשו את זה מהר מאוד".

יהב התייחס גם לפגיעה במגדל הטיל או בשמו השני מגדל המפרש, בקרית הממשלה בחיפה שספג פגיעה ופונה לחלוטין. "אני מיד טיפלתי בבעיה, לא חיכיתי לממשלה או למס רכוש כדי להראות לאזרחים שהכול בשליטה. ייקח שנה וחצי להחזיר את המגדל למצבו הקודם ואנחנו עושים הכול כדי שמשרדי ועובדי הממשלה לא יעזבו את העיר ועובדים כדי למצוא להם תחליפים". לדבריו, הפגיעה שהאיראנים גרמו בחיפה יצרה נזק במימדים עצומים".
יהב טוען כי אחרי מלחמת המפרץ וכן היום ישנו הליך מהיר לבניית ותוספת ממ"ד. "ב-2006 (מלחמת לבנון השנייה) שינינו את הצורה שמאשרים ממ"דים בוועדות ותוך עשרה ימים בעיר אפשר היה לקבל רישיון לממ"ד. בזמנו אישרנו 10,000 ממ"דים, בפועל אנשים בנו רק 4. זה יקרה עכשיו שוב כי ברגע שהמתח יורד אנשים לא עושים מה שצריך לעשות".
"אנחנו רוצים להגיע ל-400 אלף תושבים בעיר – זאת הגדלה של עוד 100 אלף תושבים וכמובן זה יוסיף עוד ממ"דים לבתים, ראינו שזה מציל חיים", הוסיף יהב.
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות