"קונספט קירוב הפריפריה למרכז כבר לא רלוונטי. אני לא אעבור ממודיעין לצפון בגלל רכבת"
כך אמר אסף סימון, מנכ"ל יזום BST, במהלך פאנל בכנס חיפה והצפון של מרכז הנדל"ן, שעסק במיזמי התשתיות שמשנים את מפת הפיתוח של הצפון. ראש עיריית כרמיאל: "מגיעה לנו רכבת עד קריית שמונה". ראש מועצת חצור הגלילית: "מנכ"ל הרכבת אמר לי שהמנהרה שאמורה לצאת מחצור תהיה הארוכה בארץ". אדר' מיקי אוטמזגין: "אין באמת התחדשות עירונית בצפון, רק תעשייה של הבטחות"

"כך משנים מיזמי התשתיות את מפת הפיתוח של הצפון" - זה היה נושא הפאנל שהתקיים היום (ג') בכנס חיפה והצפון של מרכז הנדל"ן . בפאנל שהנחה נמרוד בוסו, העורך הראשי של מרכז הנדל״ן, השתתפו בין היתר ראש עיריית כרמיאל, ראש מועצת חצור הגלילית, ראש עיריית שפרעם, מנכ"ל יזום BST, ואדריכלית מחוז צפון.
משה קונינסקי, ראש עיריית כרמיאל ויו"ר ועדת התחבורה בשלטון המקומי, על תחנת הרכבת בעירו: "אני פחות אופטימי. בשש וחצי השנים האחרונות מאז שנכנסתי לתפקיד עברנו קורונה, מבצע שומר חומות, חרבות ברזל, עם כלביא וחמש מערכות בחירות. התחנה יפה ונקייה – אבל איפה האפקטיביות? הרכבת שלנו פועלת רק ארבע שעות ביום, עם כשעתיים זמינות בלבד, לא מגיעה לנתב"ג, ולעיתים מושבתת חודשיים-שלושה בשנה. אנחנו מקווים שעם המנכ"ל החדש של רכבת ישראל, לקראת חישמול הקו, הרכבת תהיה נגישה יותר לתושבי הצפון.
"אתמול סיימתי פגישה של שעתיים עם מנכ"ל נתיבי ישראל . לפי ההערכות, בתוך חצי שנה ייצאו למכרזים של כבישים, רכבת ומנהור, והפרויקטים מתוקצבים לשנה הבאה. אבל אם הרכבת לא תהיה אפקטיבית – היא לא תועיל. אין סיבה שהצפון יהיה מנותק תחבורתית מהמרכז. מגיעה לנו רכבת עד קריית שמונה. זה לא רק עניין של תעסוקה – אלא גם של איכות חיים, שמשפחה תוכל לעשות טיול ולחזור בשעה. הצפון והגליל הם המקומות היפים ביותר בארץ. מדינת ישראל החליטה להשקיע 25 מיליארד שקל בשיקום הצפון, בעיקר בקידום תחבורה, תעסוקה ומגורים – מנועי הצמיחה של השנים הקרובות".

מיכאל קבסה, ראש מועצת חצור הגלילית: "לגבי הרכבת – בפגישה עם מנכ"ל הרכבת נאמר שהמנהרה שאמורה לצאת מחצור תהיה הארוכה בארץ. מדובר בפרויקט לשבע שנים. העבודות החלו, אך התקציב טרם הושלם ולכן הן לא מתבצעות במלוא העוצמה. כשהייתי בנגב-גליל עם פרס, הוא אמר לי 'חבל שהבריטים לא פה – הם ידעו לפתח'. הרכבות שלהם חצו את כל הארץ, שדות התעופה של היום הם מנדטוריים. הפקדנו לאחרונה תוכנית ל-320 דונם למתחם רכבת שיכלול מסחר, תעסוקה ודיור – אזור מע"ר מתוכנן שכולל הכול, עם רכבת לתל אביב. יש לנו גם תוכנית לאצטדיון ל-20,000 צופים, תכניות ל-2,000 יחידות דיור בהסכמי גג, ועתודות קרקע של עוד 200 דונם ושדה תעופה. הכול יתפתח סביב התחבורה".
נאהד חאזם, ראש עיריית שפרעם: "אני לא רואה את הפרויקט התחבורתי הזה (הרכבת המתוכננת) רק ככלי תעבורתי – אלא ככלי שיחבר את שפרעם לכל האזור. קו חיפה–נצרת עובר דרכנו, והמיקום הגיאוגרפי שלנו מקנה לנו יתרונות רבים. יש לנו פוטנציאל ל-10,000 יחידות דיור, וחברה ערבית צעירה עם ערך אנושי גבוה. אנו משלבים פרויקטים משותפים שהופכים את שפרעם למוקד כלכלי-חברתי לעתיד.
"עד סוף השנה נשווק 100 דונם באזור התעסוקה, במרחק 2 דקות מהרכבת וקרוב לצירי תנועה ראשיים. רבים מהצעירים שלנו עובדים בתל אביב ובמרכז, בתפקידי מפתח. הרכבת תקרב אותם הביתה ותחסוך ליזמים עלויות. אנחנו לא מבקשים שאנשי המרכז יעברו אלינו – אלא שצעירים טובים שלנו לא יעברו למרכז. נדרשת תמיכה ממשלתית. איבדנו ארבעה אנשים בעימות האחרון עם חיזבאללה ובתים נפגעו בעם כלביא, ובמקום לתמוך – מקצצים".
"בואו נשקיע בצפון באמת. לא צריך לחכות 20-30 שנה"
אסף סימון, מנכ"ל יזום BST: "אנחנו נלחמים מלחמות של פעם. מה שהתאים לבייבי-בומרים ולדורות האקס והוואי – לא מתאים לדורות הבאים. קונספט קירוב הפריפריה למרכז כבר לא רלוונטי. היום מדברים על גישה של 'רבע שעה ברגל' – ואין שיח בכלל על רכבות. באר שבע מחוברת תחבורתית, אבל האם יש נהירה אליה? ממש לא. כל הרכבות – סדרי עדיפויות שלא מבוססים על שיקול אמיתי. הצפון צריך להיות מטרופולין חדש שבו אפשר ורוצים לגור – לא לטייל.
אסף סימון, מנכ"ל יזום BST: ""אנחנו נלחמים מלחמות של פעם. מה שהתאים לבייבי-בומרים ולדורות האקס והוואי – לא מתאים לדורות הבאים. קונספט קירוב הפריפריה למרכז כבר לא רלוונטי. היום מדברים על גישה של 'רבע שעה ברגל' – ואין שיח בכלל על רכבות"
"אני לא אעבור ממודיעין לצפון בגלל רכבת. בואו נהפוך את המגמה – ניתן חינוך טוב, נשלם שכר טוב למורים, נביא היי טק, נבטל ארנונה, ונהפוך את הערים בצפון לאטרקטיביות. נוף הגליל הפכה בפועל למטרופולין. מי ייסע היום מתל אביב לקריית שמונה? אף אחד. ראשי הערים מדברים על בנייה לגובה – אבל מי ישלם על קומה 40 במגדל העמק? יש ביקוש לנוף הגליל – אבל אין היצע. בואו נשקיע בצפון באמת. לא צריך לחכות 20-30 שנה".
אדר' מיקי אוטמזגין, בעלים ומנכ"ל משרד אדריכלות: "אין באמת התחדשות עירונית בצפון. קיימת תעשייה של הבטחות, אבל בפועל אין אפילו 5% מימוש – במיוחד בחיפה, קריות, נהריה. איך עושים את זה? לא דרך צפיפות של 90 יח"ד לדונם בתוך שכונות, עם חניה, מי תהום וכו'. הפתרון נמצא בצירים ראשיים. למשל, דרך עכו בקריות – בעבר איש לא רצה לקנות שם, ואז פתאום יש נהירה. ב-2020 עיריית חיפה הוציאה מכתב ליזמים לצאת לצירים הראשיים. שם קיבלנו את כל ההקלות. דרך זה מתחילים פרויקטים אמיתיים. בתוך שכונה לא נגיע לצפיפויות של 40–60 יח"ד לדונם, אלא אם ערך הקרקע יעלה בזכות תכנון בצירים".
הילה הייבלום, אדריכלית מחוז צפון, מינהל התכנון : "ללשכת התכנון בצפון יש סמכויות לתכלל תוכניות רבות. תחבורה ציבורית היא מפתח לציפוף.
אושרו פרויקטים: הרכבת הקלה מחיפה לנצרת, תוואי רכבת מכרמיאל לקריית שמונה, וגם השלמת רשת מסילות – 'מסילת הגליל' שתחבר בין כפר יהושע לטבריה ולמסילת כרמיאל. בטבריה תוקם תחנת רכבת, והמשרד לשיכון מקדם פיתוח בהתאם למסילה
"המגמה היא לתכנן סביב התחנות. כל יישוב דורש פתרון מותאם – למשל, לחצור יש מגבלת גובה בגלל שדה התעופה, קריית שמונה מצריכה התאמה לאופי היישוב. בחלק מהמקומות, כמו נהריה, ניתן להגיע לצפיפות כמו במרכז סביב תחנת רכבת. בקריית שמונה מקודמות 66 תוכניות התחדשות עירונית . בסביבת התחנה – שטחים פתוחים ל-3,000 יחידות דיור, וגם פיתוח בשכונות קיימות".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות