הוותמ"ל תכריע השבוע: תוכנית הענק ל-6,000 דירות בסמוך לתחנת הרכבת על סף אישור
הוותמ"ל צפויה לדון מחר (ג') פעם נוספת בהתנגדויות לתוכנית ההתחדשות שמקדמת קרן מרתון יחד עם מאות בעלי דירות שמתפרשת על פני למעלה מאלף דונם בדרום לוד, משני צדי מסילת הרכבת. בין היתר כוללת התוכנית את פינוי מפעל "דלקול" בשטחו ייבנו 1,400 יח"ד
יו"ר מטה התכנון נתן אלנתן, שותף בקרן מרתון יובל גייער וראש עיריית לוד יאיר רביבו, על רקע הדמיית התוכנית בלוד (אביגיל מתתוב, רמי זרנגר, עמוס בן גרשום, ויקימדיה ארי כהן אדריכלים)הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) תדון בימי שלישי ורביעי הקרובים בתוכנית עיריית לוד ומשרד הבינוי והשיכון לבניית כ-6,000 דירות בדרום העיר, הכוללת את פינוי מפעל דלקול. הדיון הוא במסגרת דיון פנימי חוזר בהתנגדויות (107 במספר) לאחר שלא התקבלה החלטה לאחר סיום שמיעת ההתנגדויות בתחילת החודש. התוכנית אושרה להפקדה במרץ בשנה שעברה.
התוכנית מתפרסת על פני כ-1,020 דונם בדרום העיר לוד, ממזרח וממערב למסילת הרכבת, על פני שטח בן כ-1,020 דונם. התוכנית מציעה התחדשות עירונית במספר מתחמים, העצמת זכויות בניה ועירוב שימושים לאורך רחוב יוספטל בקרבה לתחנות רכבת המטרו וכן את פינוי מפעל "דלקול" והקמת שכונת מגורים בשטחו.
התכנית מציעה הריסתן של כ-865 יח"ד קיימות, ובניה של כ-6,045 יח"ד חדשות בבנייה מרקמית ובמגדלים בגובה של עד 30 קומות. כ-64 דירות במבנים במצב טוב יוותרו ללא שינוי. בנוסף, מציעה התוכנית תוספת של כ-158,535 מ"ר עיקרי לשימושי מסחר ותעסוקה, כך שבסך הכול יכלול המתחם מעל 300 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר. התוכנית מציעה גם תוספת של מאות אלפי מ"ר של מבני ציבור ושטחים לצורכי ציבור, הקמת מסוף תחבורה ציבורית בסמוך לתחנת הרכבת לוד וגשרים החוצים את המסילה.
עוד כוללת התוכנית תוספת רחובות, גשרים, שבילים ושטחים פתוחים לשיפור הקישוריות ואיכות המרחב הציבורי בעיר, וכן שיפור הנגישות בתחבורה ציבורית, בין היתר על ידי הרחבת רחוב יוספטל הכולל ציר נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) קיים והקמת מסוף תחבורה ציבורית משולב בחיבור ישיר לתחנת הרכבת.
1,400 יח"ד בשטח המפעל
כאמור, כוללת התוכנית גם את פינוי מפעל "דלקול" הממוקם ברחוב יצחק רבין, כאשר במקומו תוקם שכונת מגורים בשטח של 50 דונם, ובה 1,400 דירות. חלק זה של התוכנית הינו בשיתוף עם קרן מרתון, שרכשה את מפעל דלקול בחודש יוני 2021 תמורת 125 מיליון שקל, ומקדמת מאז את התוכנית לשכונה יחד עם הגורמים בעירייה. במסגרת פעילות ההשבחה, פעלה הקרן להעתקת המפעל, העוסק ביצור שמנים, למקום חלופי וכן לניקוי הקרקע. התוכנית כוללת גם 5,000 מ"ר למסחר ו-9,000 מ"ר לתעסוקה, וכן בניית 3 בתי ספר, מתחם גני ילדים ומעונות יום ו-2 פארקים גדולים.
באפריל האחרון הוגש דוח חוקרת התוכנית, ובו מספר המלצות. אלו כללו בין היתר עדכונים למתחמי האיחוד והחלוקה, וכן פתרונות אקוסטיים לצמצום השפעות הרעש ממתחם התחזוקה של רכבת ישראל. בין הפתרונות שנבדקו: קירוי מסילות החצר באופן שיפחית משמעותית את חריגות הרעש בבנייני המגורים לאורך רחוב יוספטל. המהלך שהוועדה צפויה לאמץ הוא שינוי בבינוי במתחם שכונת ורדה הקרוב לרכבת, הכולל חזיתות אטומות לכיוון הרעש והפניית חלונות לדפנות פנימיות ולצפון-מזרח. שינוי זה כרוך בהקטנת מספר יחידות הדיור מ-112 ל-82 בתא שטח זה. הוועדה החליטה לפרסם את השינויים בסבב השני של ההתנגדויות.
עם מתנגדי התוכנית נמנים אורון נדל"ן, קרן מרתון בשיתוף רובי קפיטל (שקנו את הקרקע שבה ישב מפעל דלקול), אאורה ויזמים נוספים, הטוענים כי יש צורך ביותר יחידות דיור כדי שהתוכנית תהיה כלכלית. מתנגד נוסף הוא החשב הכללי במשרד האוצר, בכובעו כמינהל הדיור הממשלתי, המחזיק בשטח התוכנית בבסיס מג"ב ואת מסוף הרכבת בלוד. מתנגדת נוספת היא הבישופות הקופטית, שביקשה להיכלל במתחמי האיחוד והחלוקה. עוד עם המתנגדים עיריית רמלה, רכבת ישראל, חברת החשמל ועוד.
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!





תגובות