"גל עכור": על רקע ההתקפות מימין - שר השיכון והשמאי הממשלתי יוצאים להגנת מנהל רמ"י

בימים האחרונים נשמעת בחוגי הימין ביקורת נגד מדיניות רמ"י בגליל ובנגב וכן נגד מנהל רמ"י ינקי קוינט, עד כדי קריאות לפטרו. השר גולדקנופף שלח מכתב לרה"מ בו הוא דוחה את הביקורת: "גל עכור. צר לי ששרים בממשלה יחד עם גורמים אינטרסנטים מציגים תמונה מעוותת"

שיתוף הכתבה
השמאי הממשלתי הראשי גיל בלולו, מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט ושר השיכון גולדקנופף (דוברות משרד המשפטים, נאו מדיה, אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, User:Rav, נוצר על־ידי מעלה היצירה, ויקימדיה)השמאי הממשלתי הראשי גיל בלולו, מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט ושר השיכון גולדקנופף (דוברות משרד המשפטים, נאו מדיה, אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, User:Rav, נוצר על־ידי מעלה היצירה, ויקימדיה)

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף שלח אתמול (ב') לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב ובו הוא דוחה את הביקורת שנשמעת בימים האחרונים בחוגי הימין נגד מדיניות רמ"י בגליל ובנגב וכן נגד מנהל רשות ישראל ינקי קוינט, עד כדי קריאות לפטרו. במקביל, הוציא השמאי הממשלתי הטרי גיל בלולו מכתב גם הוא, ובו הוא מבהיר כי לטענות שהושמעו בדבר אפליית הציבור הערבי לטובה בתמחור הקרקעות, אין בסיס מקצועי.

"בימים האחרונים אנחנו עדים לגל נוסף ועכור של מתקפות נגד רשות מקרקעי ישראל ואף מתקפות אישיות כלפי מנהל הרשות", כתב השר גולדקנופף, "צר לי ששרים בממשלה יחד עם גורמים אינטרסנטים מציגים תמונה מעוותת באשר לפועלה של הרשות בפיתוח בנגב והגליל, אשר אין בינה לבין המציאות דבר וחצי דבר".

המכתב המלא של שר השיכון גולדקנופף 

בין המבקרים אליהם מתייחס גולדקנופף במכתבו - שר התפוצות עמיחי שיקלי שהגדיר את קוינט "פקיד החותר תחת מדיניות הממשלה" וקרא לפטרו, וכן שרת ההתיישבות אורית סטרוק ויו"ר השדולה למען הנגב והגליל ח"כ אריאל קלנר. טענתם המרכזית של המבקרים היא כי רמ"י אינה מיישמת את החלטת מועצת מקרקעי ישראל שניתנה לפני מספר חודשים על הענקת הנחות של עד 90% ברכישת מגרשים לבנייה צמודת קרקע למשרתי המילואים, וכי השומות היוצאות תחת ידיה לגבי שווי הקרקעות באותם יישובים, גבוהות משמעותית משווי הקרקע האמיתי.

יצוין כי בעוד שלגבי הטענה בדבר השוויים אין ממש, הרי שלגבי יישום החלטת המועצה על הטבות הענק בקרקע לבנייה עצמית למשרתי מילואים, אכן יש קושי בכל הנוגע ליישובים שבהם ועדות קבלה, כלומר חלק ניכר מהיישובים היהודיים בגליל ובנגב. מאחר שמדובר בהטבת עתק בשווי של מאות אלפי שקלים, החשש ברמ"י הוא כי ייעשה שימוש בוועדות הקבלה על מנת להבטיח כי רק בני היישוב וקרובי משפחתם יזכו בקרקעות. סוגיה זו הועברה לטיפולה של היועצת המשפטית לממשלה, שטרם נתנה חוות דעת בנושא.

לדברי השר "הנחייה זו הוקפאה בהנחיית משרד המשפטים עד לסיום ליבון טענות משפטיות שעלו מצד גורמים שונים. מיד כשתתקבל הנחיית משרד המשפטים ניתן יהיה לקדם את אותן עסקאות שכעת יש מניעה מלקמן נוכח ההנחיה".

על פי המפורט במכתבו של שר השיכון, למרות הקושי, בוצעו עד כה מאות עסקאות בפטור במכרז – כ-700 במרחב צפון, כ-100 במרחב דרום, ו-כ-100 נוספות במרחבים חיפה וירושלים. עוד לדבריו בכ-130 עסקאות מומשה עד כה ההחלטה על מתן הנחה של עד 90% ממחיר הקרקע למשרתי המילואים, 90 מהן בצפון, ו-40 נוספות בשאר חלקי הארץ.

השמאי הראשי: "מדובר ב-2 נכסים שונים מבחינה מהותית" 

השמאי הממשלתי הראשי, גיל בלולו, שמונה אך לפני כחודש, הוציא אף הוא התייחסות בעקבות ההתקפות על רמ"י, שנגעו לטענות לאפליה לכאורה לטובת הציבור הערבי שזו נוקטת. בדבריו התייחס לטענה כי ביישוב שכניה שבמועצה האזורית משגב, שומת הקרקע למגרש בשטח שכל כחצי דונם הנה בסך של 1.5 מלש"ח, זאת לעומת הישוב כאוכב אבו אל היג'א המרוחק ממנו אך כ-1 ק"מ בקו אווירי, שבו נקבע מחיר למגרש בשטח 650 מ"ר הכולל אפשרות לבניית 3 יח"ד, בסך של כ-50,000 שקל בלבד.

המסמך המלא שהוציא השמאי הממשלתי הראשי 

"ראשית אבהיר כי מתוקף תפקידי כשמאי הממשלתי הראשי אני הוא שנושא באחריות על השומות שנערכות עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך הממשלתיות, לרבות אלו שנערכות עבור רמ"י", כתב, "לגופו של עניין ערכתי בדיקה לשומות שנערכו עבור המגרשים ב-2 הישובים האמורים. על אף הקרבה הגיאוגרפית באופן יחסי, מדובר ב-2 נכסים שונים מבחינה מהותית לעניין המיקום, הסביבה סוג הנכס... וכמובן רמת הביקוש וההיצע לנכסים מסוגם".

עוד פרט בלולו כי עבור המגרש בכאוכב נדרשות הוצאות פיתוח חריגות בסך של 860 אלף שקל, וכן כי בעוד שהמחיר של מגרש זה כולל כבר הנחות אזור, המחיר שבו נקבו הטוענים למגרש בשכניה הוא המחיר המלא, לפני הנחות אזור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רמ"יהשמאי הממשלתי הראשייצחק גולדקנופףינקי קוינט
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...