מכירות הקבלנים בשוק החופשי בדרום - מהגבוהות ב-24 השנים האחרונות

מנתוני הכלכלן הראשי באוצר עולה כי בחודש יולי נרכשו 8,909 דירות, גידול של 29% מיולי אשתקד. גידול של 61% במכירות הקבלנים בשוק החופשי. ירידה במכירות יד שנייה בצפון, כולל של 16% בטבריה, וגם המשקיעים בורחים מהאזור שנמצא במלחמה כבר כמעט שנה. רכישות המשקיעים בבית שמש זינקו ב-117%

שיתוף הכתבה
מכירות הקבלנים של דירות בשוק החופשי בדרום הגבוהות ב-24 השנים האחרונותמכירות הקבלנים של דירות בשוק החופשי בדרום הגבוהות ב-24 השנים האחרונות

צמיחה בעסקאות הקבלנים בשוק החופשי בדרום, ומנגד צניחה במכירות משקיעים ויד שנייה בצפון: בחודש יולי 2024 נרכשו 8,909 דירות, גידול של 29% בהשוואה לרמה הנמוכה במיוחד שנרשמה ביולי אשתקד, שהיה מחודשי יולי הנמוכים ביותר במספר העסקאות מאז תחילת שנות האלפיים. כך עולה מסקירת הנדל"ן של אגף הכלכלן הראשי באוצר, ד"ר שמואל אברמזון.

בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול של 8% במספר העסקאות. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש יולי על 8,126, גידול של 30% בהשוואה ליולי אשתקד וגידול של 8% בהשוואה לחודש הקודם.

גידול של 61% במכירות הקבלנים בשוק החופשי

מכירות הקבלנים בחודש יולי הסתכמו ב-3,770 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, גידול של 51% בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה ביולי אשתקד וגידול מתון של 5% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש יולי ב-2,987 דירות, גידול של 61% בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה ביולי אשתקד וגידול מתון של 3% בהשוואה לחודש הקודם.

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי בולט במיוחד אזור ב"ש, עם 615 דירות חדשות שנמכרו (למעלה מרבע מהן בעיר נתיבות), אחת הרמות הגבוהות ביותר במכירות הקבלנים באזור זה ב-24 השנים האחרונות. יותר ממחצית הדירות נרכשו ע"י מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה. רמות השכר למשק בית של רוכשים אלו עומדות בממוצע על 17.6 אלף שקל ברוטו לחודש.

המחיר הממוצע לדירה עומד על 1.7 מיליון שקל. הגידול החד במכירות הקיף את כל האזורים, כאשר אזור ירושלים בולט עם גידול חריג של 123% אולם יש לציין כי בחודש יולי אשתקד נרשמה ירידה חדה של 64% במכירות הקבלנים באזור זה.  

ירידה במכירות יד שנייה בצפון, של 16% בטבריה

מכירות יד שניה בחודש יולי עמדו על 5,139 דירות, גידול של 17% בהשוואה ליולי אשתקד וגידול של 11% בהשוואה לחודש הקודם. עם זאת, עדיין מדובר באחת הרמות הנמוכות ביותר של עסקאות בפלח שוק זה בחודשי יולי מאז תחילת שנות האלפיים. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול במספר עסקאות יד שניה בהשוואה ליולי אשתקד הקיף שבעה מתוך עשרת אזורי מיסוי מקרקעיין, כאשר בדומה לחודש הקודם בשלושת האזורים הצפוניים נרשמה ירידה במכירות אלו: באזורי חיפה, ירידה של 4%, בטבריה ירידה של 16% ובנצרת של 2% 

רכישות דירה ראשונה הסתכמו בחודש יולי ב-5,115 דירות, כולל בסבסוד ממשלתי, הרמה הגבוהה ביותר ברכישות סגמנט זה מאז מרץ 22', ערב תחילת העלאות הריבית ע"י בנק ישראל. בהשוואה ליולי אשתקד זהו גידול של 32% ובהשוואה לחודש הקודם זהו גידול של 9%. בניכוי רכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות דירה ראשונה בשוק החופשי ב-4,332 דירות, גידול של 35% בהשוואה ליולי אשתקד וגידול של 6% בהשוואה לחודש הקודם. 

רכישות משפרי הדיור בחודש יולי הסתכמו ב-2,404 דירות, גידול של 19% לעומת הרמה הנמוכה ביולי אשתקד וגידול של 9% בהשוואה לחודש הקודם. שיעור מצמצמי הדיור עמד על כ-26%, נמוך בעשר נקודות אחוז בהשוואה ליולי אשתקד ובשיעור זעום לעומת החודש הקודם.

המשקיעים בורחים מהצפון, בית שמש מטפסת ב-117%

רכישות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-1,390 דירות, גידול של 36% בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה ביולי אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול מתון של 5%. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על כ- 16%, גבוה ב-0.6 נקודת אחוז בהשוואה ליולי אשתקד ונמוך בחצי נקודת אחוז בהשוואה לחודש הקודם.

הערים המובילות ברכישות המשקיעים בשבעת החודשים הראשונים של השנה הן ת"א, ירושלים וחיפה. בעוד בת"א וירושלים נרשמו שיעורי גידול של 58% ו-78% בהתאמה, בחיפה נרשמה ירידה של .7%. עוד בולטת בניתוח זה בית שמש עם גידול חד של .117%. מנגד, ערי הצפון, קרית שמונה וצפת במיוחד בולטות בירידות חדות. אזור טבריה רשם ירידה חדה של ,20%, זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים גם בחודשים הקודמים.

מכירות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-1,752 דירות, גידול של 24% בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה ביולי אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול מתון של 9% במכירות אלו. בכך נגרעו מ"מלאי" הדירות בידי משקיעים כ-360 דירות בחודש יולי. סה"כ, מאז אוקטובר 21', חודש לפני העלאת מס הרכישה על משקיעים, ועד יולי השנה נגרעו ממלאי זה כ-8,000 דירות. מבין הערים במחוז הצפון רק נהריה נכללת בין עשרים הערים המובילות ברכישות המשקיעים, במקום ה-20, עם 106 דירות שנרכשו להשקעה בינואר-יולי השנה, עלייה של 13% מהתקופה המקבילה.

בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה, נמצא כי שיעור הדירות הנמכרות "על הנייר" בחודש יולי עמד על 63%, נמוך בנקודת אחוז בהשוואה לחודש הקודם, כמו גם בהשוואה ליולי אשתקד. 

 בפילוח גיאוגרפי בולט אזור ת"א, עם שיעור גבוה במיוחד של דירות שנמכרו "על הנייר" העומד על 83% בחודש יולי, כמו גם בשני החודשים הקודמים. שיעור גבוה משמעותית, בכ-11 נקודות אחוז, בהשוואה לשיעור זה בשלושת החודשים הראשונים של 2024. במקביל נרשם גידול חד במכירות הקבלנים באזור זה בשלושת החודשים האחרונים (בהשוואה לשלושת החודשים הראשונים השנה). דהיינו, גידול חד זה במכירות חל על רקע גידול משמעותי בשיעור הדירות הנמכרות "על הנייר".

תושבי חוץ הוסיפו פחות מ-70 דירות 

סך רכישות תושבי החוץ עמד בחודש יולי על 174 דירות, גידול של 62% בהשוואה ליולי אשתקד, אולם כמותית מדובר בתוספת רכישות של פחות משבעים דירות ברמה הארצית. בהשוואה לחודש הקודם זהו גידול של .8% במקביל, מכרו תושבי החוץ 35 דירות בחודש יולי, לעומת 45 דירות ביולי אשתקד.

נטו הסתכמו רכישות תושבי החוץ בישראל בחודש יולי ב-139 דירות, לעומת 62 דירות ביולי אשתקד. אזור ירושלים ריכז יותר ממחצית  55% רכישות תושבי החוץ. אזור נתניה ריכז 16% מרכשות סגמנט זה, 27 דירות, מרביתן בעיר נתניה עצמה, ואזור המרכז ריכז 8%  - 14 דירות , מרביתן בקריית אונו.  באזור ת"א רכשו תושבי החוץ 12 דירות בלבד. סך שווי רכישות תושבי החוץ בשבעת החודשים הראשונים של 24' עמד על 4.1 מיליארד שקל, גבוה בכ-31% מהתקופה המקבילה אשתקד. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבלניםמכירות הקבלניםשוק הדיורהכלכלן הראשי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...