המגדל בן 42 הקומות בנווה שאנן יחכה: עיכוב בתוכנית לחידוש מרחב התחנה המרכזית החדשה בת"א

הוועדה המקומית ת"א צפויה לדחות בחודש את הדיון בהתנגדויות לתוכנית לוינסקי – הכוללת בניית 160 דירות במגדל צמוד למבנה התחנה המרכזית, שינוי ייעודי קרקע, ויותר מ-30 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה. הסיבה: מורכבות התכנון ועדכון טבלאות האיחוד והחלוקה, הנובעים מאישור תוואי הרכבת הקלה שתעבור במקום

שיתוף הכתבה
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (חזקי מוזס, ויקימדיה) התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (חזקי מוזס, ויקימדיה)

הצוות המקצועי בוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א ממליץ לדחות בחודש את הדיון בהתנגדויות לתוכנית מרחב לוינסקי סביב התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, ובכך לעכב את אישורה. כך עולה מדיון שנקבע לשבוע הבא סביב בקשת הארכת הדיון להתנגדויות. התוכנית נועדה להביא לחידושו של אחד האזורים הקשים ביותר של דרום תל אביב, וממירה שטחי תעסוקה ל-160 דירות ומגדילה את מבנה הדירות בסמוך לתחנה המרכזית ל-42 קומות.

המדובר בתוכנית איחוד וחלוקת מגרשים, המעדכנת את תוכנית " התחדשות עירונית - מתחם לוינסקי" שאושרה ב-2010. תחום התכנון כולל את השטח הממוקם בין רחוב ראשון לציון מצפון, רח' לבנדה ממזרח, רחוב צמח דוד, רח' ויסוד המעלה ממערב ורחוב ענתבי מדרום. שטח התכנית כ-33 דונם. אנשי הצוות הסבירו את הבקשה לדחיית המועד "לאור הצורך בהכרת התכנית המאושרת, בחינת טבלאות האיחוד והחלוקה ומורכבותה של תכנית זו".

במצב הקיים מרחב התכנון נחלק לשני אזורים עיקריים, הצפוני והדרומי. הדופן הצפונית של רחוב לוינסקי כוללת רצועה צרה של בתי מגורים ומבני תעסוקה ותיקים (משרדים, מלאכה, אחסנה) שגובהם בין 3 ל-5 קומות, עם חזית מסחרית בקומת הקרקע. במרכז המרחב בצפוני קיימת שכונה של כ-30 מבנים צמודי קרקע הבנויים על מרבית השטח. מדרום לרחוב לוינסקי קיים שטח שברובו אינו בנוי. בשטח זה קיימים מגרשי חניה ומס' מבנים בני 2-3 קומות. רחוב צמח דוד, המשיק לקירות הבטון הרציפים של מבנה התחנה המרכזית ולהמשכו של הוויאדוקט (גשר דרכים), כולל לאורכו חניונים לרכב ממונע, מוניות שירות, ולאורך רחוב לוינסקי שטח ציבורי פתוח של 7.5 דונם בצמידות לרק"ל.

התוכנית המוצעת היא למעשה ארגון מחדש ל-250 יח"ד ב-8 מבנים מעורבי שימושים, 115,500 מ"ר לתעסוקה ו-16,000 מ"ר למסחר שאושרו בתכנית הקודמת. כמו כן, התכנית מממשת את האפשרות להמרה של כ-12,800 מ"ר עיקרי בהיקף של 160 יח"ד מתעסוקה למגורים בעשר הקומות העליונות, וזאת לצד הקצאת שטחי ציבור מבונים - המרת 3,500 מ"ר מתעסוקה לשטח לצרכי ציבור. שאר השטחים ללא שינוי.

התוכנית כוללת הריסת מבנים קיימים, בהם מבני מגורים לדיור מיוחד ,והקמת מבני מגורים, תעסוקה ומלונאות הכוללים קומות תחתונות למסחר, משרדים ושימושים ציבוריים מעל חניון תת קרקעי משותף. עוד התוכנית כוללת את צמצום קומות המסד ופתיחת קומת הקרקע עבור מעבר ושהייה להולכי הרגל, עליה בגובה הבינוי המוצע עד כ-17 קומות במרחב הצפוני וכ-42 קומות במרחב הדרומי, בסמוך למבנה התחנה המרכזית. 

במרכז התכנית עובר רח' לוינסקי, אשר לאורכו אושר תוואי הרכבת הקלה במסגרת תת"ל 70א, כפי שאושר ע"י המועצה הארצית לתכנון ובנייה. התכנית כוללת שינויים באופי הבינוי הקבוע בתכנית הקודמת - תא/3277 - הנובעים מאישור תוואי הרכבת הקלה וזאת על מנת לשפר את מרחב המגורים, התעסוקה ומפלס הקרקע, הרחבת המדרכות ברחוב לוינסקי וצמצום שטחי הדרכים, לטובת הגדלת השטחים הציבוריים הפתוחים בעבור תושבי השכונה. לתוכנית שאושרה להפקדה בנובמבר 23' הוגשו 24 התנגדויות. 

תוכנית הפינוי של התחנה המרכזית בתל אביב, שהיא בעיה עירונית וסביבתית, נדחתה שוב ושוב. בתחילה, אמור היה הפינוי להתבצע בשנת 2027, אך כעת הוא צפוי להתבצע רק בשנת 2035 לפחות לאור התנגדות משרד התחבורה למחלף חלופי. במתחם פנורמה. התעכבות התוכנית נובעת ממספר גורמים, ביניהם עיכובים פוליטיים, התנגדות של תושבים לאזור שבו אמורים לעבור האוטובוסים באופן זמני, ושינויים בהסכמות בין גורמים שונים. תוכנית מרחב לוינסקי נוגעת רק לאזורים סביב התחנה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ commentsComp.length - index }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחנה המרכזית החדשה בתל אביבדרום תל אביבתוכנית איחוד וחלוקההרכבת הקלה

 
מחפש...