מנכ"ל נת"ע: "במסגרת המטרו נצטרך להפקיע כ-11 אלף יח"ד, האירוע הזה יטלטל את השוק"

כך אמר מנכ"ל נת"ע איתמר בן מאיר בפאנל על התחדשות לאורך תוואי המטרו, שנערך בכנס "פסגת ההתחדשות העירונית 2025". מנכ"ל רשות המטרו עוזי יצחקי: "יש לנו סמכויות דרקוניות וחזקות – נוכל להורות לחברות אחרות להיכנס לנעלי גופים שלא יעמדו בלוחות הזמנים". עו"ד רויטל סולוביי התריעה מנגד: "פרויקטים שהתחלנו לקדם קיבלו הפקעות חלקיות או מלאות – תקועים עם בניינים הרוסים"

שיתוף הכתבה
הפאנל על התחדשות עירונית לאורך תוואי המטרו (נאו מדיה) הפאנל על התחדשות עירונית לאורך תוואי המטרו (נאו מדיה)

בפאנל שעסק בנושא ההתחדשות העירונית לאורך תוואי המטרו, בהנחיית יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין , במסגרת פסגת ההתחדשות העירונית שהתקיימה בשבוע שעבר, עלו שאלות מרכזיות לגבי קצב ההתקדמות של פרויקט המטרו, ההפקעות הצפויות והשפעתו על שוק ההתחדשות העירונית.

איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע , ציין כי "פרויקט המטרו יצא – זה לא משהו שנמצא אחרי הרי החושך. יש כבר קבלנים בעשרות מיליוני שקלים שמתחילים את העבודות בדיפו בסגולה, בראשונים ועוד. אנחנו עמלים על תכנון התוכניות. זה לא רק פרויקט תחבורתי". לדבריו, "בשנת 2026, ברבעון האחרון, הולכים לזרוק לשוק את מכרזי האינפרו 1 של בניית התחנות עצמן, מדובר על סדר גודל של 65 מיליארד שקל בטווח של שנה וחצי שנתיים". בהתייחס להפקעות אמר בן מאיר כי "במסגרת הפרויקט נצטרך להפקיע כ-11 אלף יח"ד... נצטרך להרוס 450 יח"ד, לפעמים מדובר על בניינים שלמים, מגדלים או אפילו אזורי תעשייה... ההפקעות יהיו אירוע מטלטל של השוק".

עוזי יצחקי, מנכ"ל רשות המטרו, הסביר על הקמת הגוף החדש: "מדובר ברשות ממשלתית בתוך משרד התחבורה, היא אמורה להוביל את הפרויקט מבחינת הפעילות הממשלתית – תאום ותכלול, ולפתוח חסמים... חצי ממימון הפרויקט צריך להביא עם מס מטרו, ארנונה וכו'. יש לנו סמכויות דרקוניות וחזקות, על פי החוק, בכדי לקדם את המטרו... מקווה שבעוד 10–12 שנה נוכל לראות את הפרויקט בפועל".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין (צילום פרטי)יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין (צילום פרטי)

יעל סולומון, סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, התייחסה לתמ"א 70: "אנחנו הופכים את הפירמידה מתכנון מוטה לרכבים לתכנון מוטה לאנשים... בסוף התמ"א היא לא רק צפיפות, אלא על מרחב אורבני, עירוב שימוש, נגישות, שטחי ציבור ותעסוקה". לדבריה, מנגנון שלביות אמור לגשר על הפער עד להשלמת המטרו: "עד להקמת המטרו – הפחתה מסוימת בתקן החנייה, ולאחר ההקמה – הפחתה נוספת".

מיכל שימקביץ׳, שותפה בכירה במשרד פרידמן קפלנר שימקביץ דוד ושות', התריעה מפני השלכות תקן החניה: "המצב של הצעת תקן חנייה בהתחדשות עירונית של 5 חניות ל-10 דירות – זה ישאיר את הדירות עם שווי מופחת... ההפחתה זו בעיה קשה מאוד שיזמים מתמודדים איתה". היא הוסיפה כי "עדיין אנחנו מחכים לראות שומה ראשונה על מס מטרו... אין מנגנון שיודע איך זה יעבוד".

דניאל עירון, מנהל תחום ההתחדשות העירונית בשיכון ובינוי, הציג את נקודת המבט היזמית: "קידמנו תוכנית שכמעט אושרה וברגע שראינו את תוכניות המטרו מתכנסות – הזזנו את התוכניות הצידה כדי לתכנן תכנון מוטה מטרו... כיזם אני שואל איך אני בונה עם עלויות מאמירות עם מורכבות של עירוב שימושים ".

מנגד, עו"ד רויטל סולוביי, בעלים משרד עורכי דין רויטל סולוביי, הציגה תמונה פחות מעודדת: "בשטח הדברים קצת פחות אופטימיים... המון פרויקטים שהתחלנו לקדם קיבלו הפקעות חלקיות או מלאות ומחכים מעל לשנה לקבלת שומות, תקועים עם בניינים הרוסים... מדברים שעוד 10 שנים לפחות שהבניינים יעמדו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  • תגובות

    הוספת תגובה
    {{ commentsComp.length - index }}.
    {{ comment.message }}
    {{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
    {{ reply.message }}
    {{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
    הראה עוד
    תגיות:המטרו של גוש דןנחמה בוגיןלשכת שמאי המקרקעיןדניאל עירון

    הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

    וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  •  
    מחפש...