השקעה של כ־65 מיליארד שקל: נת"ע מתחילה במיון החברות לפרויקט המטרו

בשלב המיון המוקדם יבחרו את החברות שיזומנו למכרזי התכנון והביצוע של שלב א‘ בפרויקט התשתית הענק, הכולל כ-78 ק"מ מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות; בסבב הראשון יתמקדו המכרזים במקטעי הטבעת הפנימית של שלושת הקווים, עם תכנון ליותר מ-16,000 עובדים, למעלה מ-40 מיליון קוב עודפי עפר ו-1.25 מיליון יחידות דיפון מנהרות

שיתוף הכתבה
שרת התחבורה מירי רגב , מנכ"ל המשרד משה בן זקן, יו"ר דירקטוריון נת"ע יודפת אפק ארזי ומנכ"ל נת"ע איתמר בן מאיר (דוברות נת"ע) שרת התחבורה מירי רגב , מנכ"ל המשרד משה בן זקן, יו"ר דירקטוריון נת"ע יודפת אפק ארזי ומנכ"ל נת"ע איתמר בן מאיר (דוברות נת"ע)

לקראת המכרזים הבין-לאומיים של פרויקט המטרו במטרופולין ת"א לבניית המנהרות והתחנות התת קרקעיות, מודיעה היום (ב') חברת נתיבי תחבורה עירוניים ( נת"ע ) כי היא מתחילה בשלב המיון המוקדם ( Pre - PQ Qualification) שבמסגרתו ייבחרו החברות שיוזמנו להשתתף במכרזי הפרויקט. 

מדובר בשלב ראשון של פרויקט המטרו, בהשקעה של כ-65 מיליארד שקלים, הכולל הקמת כ-78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו־ 59 תחנות תת-קרקעיות. בהמשך להליך המיון המוקדם  יפורסמו ברבעון הרביעי של 2026  11 מכרזים שונים לבחירת החברות. 

הסבב הראשון של המכרזים שיפורסמו יתמקד במקטעי הטבעת הפנימית של שלושת קווי המטרו, אשר תיצור קישוריות רחבה ותניב את עיקר התועלות הכלכליות של הפרויקט. לדברי מנכ"ל נת"ע , איתמר בן מאיר, לביצוע עבודות הכרייה יידרשו כעשרים מכונות TBM (מכונות כרייה), העתידות לפנות כ-40 מיליון קוב של עודפי עפר. לדיפון המנהרות יידרשו כ-1.25 מיליון יחידות, ולביצוע העבודות יועסקו למעלה מ-16,000 עובדים - מומחים ופועלים - רבים מהם צפויים להגיע מחו"ל.

הליך המיון נועד לאתר חברות ישראליות ובינלאומיות בעלות ניסיון מוכח בכרייה ובבנייה של מנהרות ותחנות תת קרקעיות, לקראת השתתפותן במכרזי התכנון והביצוע של שלב א‘ של פרויקט המטרו. החברות יוכלו להתמודד בהליך כחברה בודדת או להתאגד בקבוצות של עד 3 שותפים בכל קבוצה. הליך המיון כולל שני מסלולים עיקריים: האחד - לעבודות מנהור באמצעות מכונות TBM ותחנות בשיטת כיסוי וחפירה, והשני - לעבודות מנהור באמצעות מכונות TBM ותחנות בשיטת הכרייה לצד תחנות נוספות שיבוצעו בשיטת כיסוי וחפירה.

בנת"ע מציינים כי הליך המיון יכלול סבבי עדכון שמטרתם לאפשר לחברות שיעברו אותו לבצע שינויים בהרכב הקבוצות או לצרף מתמודדים חדשים שלא השתתפו בהליך המקורי. בשנה האחרונה, נפגשו משלחות מטעם נת"ע , משרדי התחבורה והאוצר, ורשות המטרו, עם מספר רב של חברות מרחבי העולם, ומישראל, אשר הביעו עניין לקחת חלק בפרויקט. 

רשת המטרו תכלול שלושה קווים, שיחברו בין 24 רשויות, אזורי תעסוקה, מוסדות חינוך ורפואה ומוקדי מגורים. סה"כ 300 ק"מ של מנהרות ו-109 תחנות תת קרקעיות. על פי הערכות, במטרו עתידות להתבצע למעלה מ-600 מיליון נסיעות בשנה, ובחיבור עם רשת הרק"ל - יותר מ 800 מיליון נסיעות מדי שנה. 

בנת"ע מדווחים שלאחר אישור התוואי והקמת מנהלות לקווים, החלו השנה ( 2025) העבודות בשטח: דפו ראשונים ב-1M , דפו סגולה ב-2M בגולדה מאיר בחולון וביגאל אלון באור יהודה במסגרת 3M . בהקשר הנדל"ני המטרו צפוי לעודד התחדשות עירונית של  עם פוטנציאל של 300,00 דירות חדשים ומיליוני מ"ר עסקים לאורך התוואי.

שרת התחבורה מירי רגב: "כפי שהבטחתי, מרגע שהבאנו תקציב לחיבור מדינת ישראל באמצעות רכבת מקריית שמונה ועד אילת, הנחיתי להאיץ את פרויקט המטרו. מדובר ברגע היסטורי, משרד התחבורה, באמצעות חברת נת"ע , מוציאים לדרך את מכרזי ה-DB במטרו, מכרזים בעשרות מיליארדי שקלים, בפרויקט התשתית הגדול ביותר במדינת ישראל. פרויקט המטרו הוא אתגר עצום והזדמנות אדירה להתחדשות, להשקעה, ולעתיד טוב יותר של כולנו". 

יו"ר דירקטוריון נת"ע , יודפת אפק ארזי: "זהו יום משמעותי והיסטורי עבור מדינת ישראל. חברת נת"ע גאה להוביל את פרויקט התשתיות הגדול ביותר שנעשה כאן אי פעם. פרויקט המטרו הוא פרויקט לאומי משנה מציאות ובעל חשיבות אסטרטגית לכלכלה ולחברה וישפיע על איכות החיים של כולנו. כדי להצליח, נדרשת התגייסות ושיתוף פעולה מלא של כלל הגורמים: משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, חברות התשתית והציבור הישראלי. רק ככה נצליח להוביל את מהפכת התחבורה במדינת ישראל". 

מנכ"ל נת"ע , איתמר בן מאיר: "פרויקט המטרו הוא הרבה מעבר לפרויקט תחבורתי, הוא פרויקט מחולל שינוי – כלכלי וחברתי. המטרו הוא קטר שיניע את המשק קדימה, ויוביל את תושבי ישראל כולה לעתיד תחבורתי טוב יותר. האתגר גדול, והאחריות אדירה, אבל אנחנו בנת"ע מוכנים ויכולים לאתגר, כי המטרו הוא מחויב ה מציאות למען הדורות הבאים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  • תגובות

    הוספת תגובה
    {{ commentsComp.length - index }}.
    {{ comment.message }}
    {{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
    {{ reply.message }}
    {{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
    הראה עוד
    תגיות:המטרו של גוש דןתוכניות המטרומירי רגבנת"עאיתמר בן מאיר

    הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

    וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  •  
    מחפש...