פרויקט תמ"א 38 נפסל בגלל חניון רובוטי – ועדת הערר דרשה כי העירייה תדון מחדש

במסגרת הפרויקט שמקדמת מוסקוביץ גלובל אורבן במרכז רחובות, יתווספו 2.5 קומות ו-12 יח"ד ל-14 דירות קיימות. מומחה תחבורה מטעם הוועדה המקומית פסל את הפרויקט בקבעו כי התקנת החניון הרובוטי לא מהווה פתרון חניה סביר. בערר שהוגש טענה היזמית כי הפתרון תואם את מדיניות התכנון העירונית כפי שהיhתה בעת הגשת ההיתר

שיתוף הכתבה
 עו"ד יוני שורץ על רקע הדמיה של פרויקט התמ"א 38 ברחובות (עדי בן עמי) עו"ד יוני שורץ על רקע הדמיה של פרויקט התמ"א 38 ברחובות (עדי בן עמי)

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז מרכז, בראשות עו"ד יוני שורץ, קבעה כי בקשה להיתר שנדחתה על ידי הועדה המקומית רחובות לביצוע פרויקט תמ"א 38 /1, תחזור לדיון בוועדה המקומית. זאת לאחר שהוועדה המקומית והעוררת, החברה היזמית מוסקוביץ גלובל אורבן, הגיעו בינן להסכמות לפיהן העוררת תגיש תשריט מתוקן בהתאם למפורט בהחלטת הוועדה המקומית. בנוסף לכך צפויה העוררת לקיים הידברות עם יועץ תנועה, כדי למצוא פתרונות חניה לפרויקט, שהיו אחת הסיבות המרכזיות לכך שהיתר הבנייה לא אושר מלכתחילה.

מדובר בפרויקט התחדשות עירונית מסוג תמ"א 38 /1 (חיזוק ועיבוי) ברחוב מוסקוביץ שבמרכז רחובות. במסגרת הפרויקט, צפויות להתווסף למבנה הוותיק 2.5 קומות הכוללות 12 יח"ד מעל 3.5 קומות קיימות שבהן 14 יח"ד, ובסך הכל צפוי הבניין החדש לכלול 26 יח"ד. בנוסף, צפויה החברה היזמית להוסיף לפרויקט גג טכני, מרפסות וממ"דים, ולדאוג להסדרת החניות של בעלי הדירות באמצעות מתקן רובוטי. בקשה להיתר בנייה הוגשה לוועדה המקומית בספטמבר 2023.

לקריאת החלטת ועדת הערר 

בדיון שנערך בוועדה המקומית רחובות בינואר 2025 החליטה הוועדה שלא לאשר את היתר הבנייה שכן לטענתה לא ניתן היה לאשר מתקן רובוטי מסיבות תכנוניות אלא לאשר חניות עיליות בלבד בתחום החלקה, וזאת עד לקבלת חוות דעת של יועץ תנועה. בדיון שנערך במאי 2025 הוצגה חוות דעתו של יועץ התנועה העירוני - אינג' בועז גרוס. המסקנה של יועץ התנועה הינה שהפרויקט אינו כולל פתרונות חניה סבירים.

"בהעדר מענה תנועתי הולם עבור הליך של חיזוק המבנה, מומלץ הליך של הריסה ובנייה, כפי שעולה מחוות הדעת", נכתב בפרוטוקול הוועדה, "מאחר ופתרון החניה באמצעות מתקן רובוטי נשלל עוד בהחלטה קודמת (ינואר 2025) חברי הוועדה קיבלו את חוו"ד התנועתית, הגורסת כי פתרונות החניה אינם ראויים ואין בהם כדי לתת מענה נאות, הוחלט כי אין לאשר את הבקשה בדרך של תמ"א 38 חיזוק". בדיון שנערך בוועדת הערר, חזר הועדה המקומית על טענותיה תוך התבססות על חוות דעתו של יועץ התנועה.

הוועדה המקומית החליטה שלא לאשר את היתר הבנייה שכן לטענתה לא ניתן היה לאשר מתקן רובוטי מסיבות תכנוניות אלא לאשר חניות עיליות בלבד בתחום החלקה, וזאת עד לקבלת חוות דעת של יועץ תנועה. בדיון הוצגה חוות דעתו של יועץ התנועה העירוני, שמסקנתו הינה שהפרויקט אינו כולל פתרונות חניה סבירים

החברה היזמית, באמצעות בא כוחה, עו"ד שלומי סהר ממשרד גרשטיין-סהר, טענה במסגרת הערר כי יועץ התנועה מטעם הוועדה המקומית רחובות התעלם מהמדיניות שהייתה נהוגה בעת הדיון בבקשת ההיתר - אשר נקבעה על ידי הוועדה המקומית עצמה - ולפיה הקמה של מתקן חניה רובוטי בפרויקטים של תמ"א בעיר מותרת. עוד טענה העוררת כי השפעות המתקן הרובוטי לא נבדקו באמת, ולא נבדקה השפעתו על הסביבה הקרובה.

לטענת עו"ד סהר, על יועץ התנועה של הוועדה המקומית היה לפעול בהתאם למדיניות שהייתה נהוגה בעת הדיון בבקשה להיתר ובעת קבלת תיק המידע להיתר, ולומר כיצד ניתן לאשר את הבקשה על יסוד אותה מדיניות - ולא לסרב לה, קל וחומר כאשר תוספת החניה לא חרגה מהתב"ע המאושרת.

 עו"ד שלומי סהר (ענר גרין) עו"ד שלומי סהר (ענר גרין)

לטענת העוררת גם הוועדה המקומית רחובות לא באמת בדקה את השפעת הסדרי התנועה, וככל שהחלטתה לסרב למתן היתר בנייה נשענה על הטענה כי פתרונות החניה בפרויקט אינם סבירים, הרי שהוועדה המקומית סתרה את המדיניות שלה עצמה. עוד נטען כי הוועדה המקומית שגתה בזמן שדרשה הקלה עבור מתקן חניה תת קרקעי, שלפי התב"ע אפשר חניון תת קרקעי גם בקו אפס,  כך שלא נדרשה הקלה מלכתחילה.

תשריט מתוקן בתוך 30 יום 

בעקבות דיון מחוץ לפרוטוקול שהתרחש בין הצדדים, הגיעו הצדדים להסכמה כי העוררת תגיש תשריט מתוקן בתוך 30 יום, וכי במקביל תקיים הידברות עם אינג' בועז גרוס, כדי למצוא פתרונות לעניין החניה. "לאחר שיוגש לוועדה המקומית תשריט מתוקן בהתאם לאמור לעיל, תקיים הוועדה המקומית דיון חוזר בבקשה להיתר מושא הערר דנן, ותקבל החלטה בהתאם לשיקול  דעתה, עליה תהא לעוררת זכות ערר".

ועדת הערר קיבלה את הסכמות הצדדים, והנחתה כי בדיון החוזר של הוועדה המקומית, היא תדון במתן הקלה עבור הקמת מתקן החניה המבוקש, תקבע מה הייתה המדיניות שחלה במועד הגשת הבקשה להיתר מושא הערר וכן תבחן את השפעת הרוחב של הקמת המתקן המבוקש על פרויקטים אחרים בעיר, הן לאור סיומה של תמ"א 38 , והן לאור המדיניות החדשה שנטען כי נקבעה בחודש יולי 2025.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  • תגובות

    הוספת תגובה
    {{ commentsComp.length - index }}.
    {{ comment.message }}
    {{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
    {{ reply.message }}
    {{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
    הראה עוד
    תגיות:עיריית רחובותרחובותועדת הערר המחוזית במחוז מרכזתמ"א 38מוסקוביץ גלובל אורבןהיתר בנייהמתקן חניההוועדה המקומית רחובות

    הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

    וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  •  
    מחפש...