"שיניתי את דעתי לגבי תקני החניה, אנחנו חייבים להיגמל מהרכב הפרטי"

בריאיון לפודקאסט “החזית העירונית” של מרכז הנדל״ן, ראש עיריית בת ים צביקה ברוט מדבר על האיומים אשר מחייבים אותו להסתובב עם אבטחה, על תנופת ההתחדשות בעיר, על השיקום מפגיעת הטיל האיראני ועל פיתוח אזור העסקים החדש: "מי שטוב לו בתל אביב, שיישאר שם. אבל יש המון חברות שמחפשות לצאת. אנחנו מציעים ארנונה נמוכה יותר, רק"ל, ובעתיד שתי תחנות מטרו"

שיתוף הכתבה
צביקה ברוט, החזית העירונית (ראובן קפוצ'ינסקי)צביקה ברוט, החזית העירונית (ראובן קפוצ'ינסקי)

הוא התחיל ככתב בידיעות אחרונות, המשיך לראשות עיר שנחשבה במשך שנים לבעיה של גוש דן, והיום הוא אחד מראשי הערים הדומיננטיים והמדוברים בישראל. צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים, מגיע לפודקאסט החזית העירונית מבית מרכז הנדל"ן . בשיחה עם עורך מרכז הנדל"ן נמרוד בוסו, הוא מספר על שנה דרמטית במיוחד לעיר שבראשה הוא עומד: איומים אישיים, פגיעת טיל איראני שהותירה שכונה שלמה הרוסה, מאבק חקיקתי תקדימי לשיקום מהיר של אזורי אסון, ולצד כל אלה תנופת בנייה, התחדשות עירונית מאסיבית ותכנון מחדש של אחת הערים הצפופות בישראל. 

לצפייה: 

להאזנה: 

כמו לא מעט ראשי רשויות בישראל, גם צביקה ברוט הגיע לפוליטיקה המקומית דווקא מעולם העיתונות. אבל בשונה מרבים אחרים, המעבר שלו לא נולד מאמביציה אלא מתסכול. “כשאתה בעולם התקשורת אתה עושה דבר מאוד חשוב, אבל בסוף התחושה היא שאתה יושב ביציע וזורק קליפות גרעינים למגרש. רציתי להיות במגרש ולנסות באמת לעשות את התיקון שאתה כותב עליו”.

שבע שנים אחרי שנבחר לראשות עיריית בת ים, נדמה שברוט כבר מזמן ירד למגרש. ולא פעם גם חטף בו מכות. רק לאחרונה הוגדר כמאוים ברמה הגבוהה ביותר, עם אבטחה צמודה. הוא לא מתרגש. “כשעובדים ולא רואים בעיניים ועושים את מה שצריך להיעשות, יש אנשים שלא אוהבים שמזיזים להם את הגבינה. אנחנו נעשה את שלנו. גורמי הביטחון יעשו את שלהם”.

אבל האיומים, הוא מדגיש, לא יסיטו את בת ים מהמסלול. מסלול שכולל כיום גם התמודדות עם אחד מאירועי ההרס החמורים שהיו. “בת ים ספגה את אתר ההרס הגדול ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל. 160 דונם של מרחב הרס כתוצאה מטיל אחד. 120 בניינים שנפגעו, קרוב ל-20 מיועדים להריסה”. מעבר לאובדן הכבד של תשעה תושבים ו-187 פצועים, כ-300 איש נותרו ללא קורת גג. “היו אנשים שאיבדו ביום אחד את כל רכושם. זה הדבר הכי דחוף שדרש טיפול”. אלא שהשיקום, כך התברר, נתקע דווקא בגלל החוק.

“גילינו שאם אפשר לשקם בניין אפילו בצורה לא איכותית, מס רכוש בכלל לא יכול להרוס אותו. גם אם הוא מסוכן”. מתוך הבעיה הזו נולד מתווה חדשני שגובש בבת ים ואומץ על ידי הממשלה. “החוק נותן לנו סמכויות רחבות יותר של ועדה מחוזית באתר ההרס, והדבר השני הוא האפשרות לבצע מתווה BOT. זה אומר לדיירים: אתם הדבר הכי חשוב לנו. מי שרוצה לחכות לדירה החדשה יכול, אבל מי שרוצה את הכסף עכשיו לפי השווי העתידי יכול גם”.

ברוט נותן דוגמה פשוטה: “דירת 60 מטר בבניין ישן הייתה שווה אולי מיליון וחצי. דירה חדשה עם תוספת הייתה שווה קרוב לשלושה מיליון. אתה מקבל את הסכום הזה עכשיו ולך תשקיע אותו במקום אחר. לא רוצים שתשבו על מזוודות חמש או שבע שנים”. לדבריו, כולם מרוויחים. “האזרח, העירייה וגם המדינה. אם בונים מחדש בדיוק כמו שהיה, המדינה משלמת מאה אחוז ולא מקבלת כלום. בתכנון מיטבי עם מכפילים נכונים, היא מחזירה לעצמה חלק גדול מהכסף”. החוק עבר קריאה ראשונה, וברוט אופטימי. “אם אין מערכת בחירות או אירוע חריג, תוך חודשיים אפשר לסיים קריאה שנייה ושלישית”.

"חייבים להיגמל מהרכב הפרטי" 

במקביל לשיקום, בת ים ממשיכה לבנות בקצב מהגבוהים בישראל. “ב-2025 יצאו היתרים ל-2,180 יחידות דיור. הרוב המוחלט בהתחדשות עירונית”. בעיר של כ-170 אלף תושבים, כמעט בלי קרקעות פנויות, המשמעות ברורה. “אנחנו חייבים לצמוח לגובה. זה הפתרון היחיד. אבל המאבק שלנו הוא לא לחנוק את עצמנו”. גם עמדתו האישית השתנתה. “שיניתי את דעתי לגבי תקני חניה. אנחנו חייבים להיגמל מהרכב הפרטי. זה ייקח זמן, אבל הורדת תקני חניה, שבילי אופניים ותחבורה ציבורית טובה הם חלק מהפתרון”.

הצפיפות, מודה ברוט, היא נקודת הכאב הגדולה. “בת ים לא יכולה להיות הפתרון לבעיות הדיור של מדינת ישראל. אנחנו רוצים התחדשות, אבל לא להשתולל”. חלק מהפתרון עובר בתחבורה ציבורית. “45 אחוז מתושבי בת ים כבר משתמשים בתחבורה ציבורית, הכי הרבה בארץ”. כדי לעשות סדר, מקדמת העירייה את תכנית “בת ים 2050”. “עברנו בניין בניין בעיר. כל אחד יוכל להיכנס למחשב, להקליק על הכתובת שלו ולראות בדיוק מה אפשר לבנות. זה ימנע הבטחות לא ריאליות וייתן ודאות לתושבים”.

אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים הוא אזור התעסוקה החדש. “בת ים הייתה שנים עם אזור תעשייה מיושן. היום אנחנו מקדמים אזור תעסוקה מתקדם עם עירוב שימושים של 70 אחוז תעסוקה ו־30 אחוז מגורים”. כבר היום יש כחצי מיליון מ”ר מאושרים, חלקם בבנייה.“אני לא רוצה להתחרות בתל אביב”, הוא מבהיר. “מי שטוב לו בתל אביב, שיישאר שם. אבל יש המון חברות שמחפשות לצאת. אנחנו מציעים ארנונה נמוכה יותר, רכבת קלה שעוברת באזור העסקים, ובעתיד שתי תחנות מטרו”.

בסיום, ברוט חוזר לאופטימיות שמלווה אותו לכל אורך השיחה. “בת ים חוגגת עוד רגע 100. הימים הטובים ביותר שלה לפניה. מי שעובר לגור בה או נשאר בה עושה השקעה חכמה מאוד”.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  • תגובות

    הוספת תגובה
    {{ commentsComp.length - index }}.
    {{ comment.message }}
    {{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
    {{ reply.message }}
    {{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
    הראה עוד
    תגיות:החזית העירוניתצביקה ברוטעיריית בת ים

    הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

    וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  •  
    מחפש...