"מבקש ההיתר מודע לקיומה של בעיית ביוב": מה עומד מאחורי הדרישה החריגה בהרצליה?
בשנים האחרונות נדרשים היזמים הבונים בהרצליה לחתום על כתב ויתור לפיו הם מודעים כי ייתכן שלא ניתן יהיה לאכלס את הדירות בשל בעיית ביוב בעיר. האם היזמים ורוכשי הדירות בעיר אכן מסתכנים בסירוב אכלוס? "מרכז הנדל"ן" יצא לבדוק
ראש עיריית הרצליה יריב פישר (יריב דרור, ויקימדיה, דוברות עיריית הרצליה)כל החדשות והעדכונים של מרכז הנדל"ן גם ב-WhatsApp >>
"תנאי להיתר יהיה מתן כתב ויתור, התחייבות בלתי חוזרת ושיפוי של מבקש ההיתר, לפיו הוא מודע לקיומה של בעיית החיבור לתשתית מערכת הביוב ולתנאי כי הביאם לידיעת הרוכשים ו/או שוכריםו/או בעלי זכויות אחרים הממתינים לאכלוס המבנה, וכי הוא מוותר על כל טענה בקשר לכך ומתחייב לשפות את העירייה על כל הוצאה או נזק".
דרישה מדאיגה זו, למתן התחייבות מצד היזם לכך שייתכן כי דירות הפרויקט שאותו הוא בונה לא תוכלנה להתאכלס בשל בעייה בתשתית הביוב העירונית, התווספה בשנים האחרונות לעשרות החלטות ועדה למתן היתר בתנאים שאישרה הוועדה המקומית הרצליה. בימים האחרונים שבה ותפסה את הכותרות בעקבות פרסום ב"דה מרקר" כי הוצגה גם בפני "אזורים" בפרוייקט ההתחדשות רחב ההיקף שאותו היא מקדמת בשיכון ויצמן, אך היא לא לבד בנושא. בדיקת " מרכז הנדל"ן העלתה" כי דרישה שכזו מוצגת דרך קבע לחברות הפועלות בעיר, בהן ICR, "רינובו" ועוד.
עם זאת, בדיקה שערך בימים האחרונים מול כלל הגורמים הרלוונטיים, בהם עיריית הרצליה, רשות המים ואיגוד ערים דן לאיכות הסביבה (איגודן) מעלה כי היזמים הבונים בהרצליה יכולים להיות רגועים, שכן כבר השנה צפויה בעיית תשתיות הביוב בעיר להתחיל להיפתר, עם הזרמה של חלק מהשפכים אל ממערכת הביוב של העיר אל השפד"ן. בתוך עשור מהיום כבר יופנו כלל השפכים שהעיר מייצרת למערכת זו.
"תלויים בהנהלת השפד"ן"
כאשר פנינו לעיריית הרצליה על מנת לבדוק עד כמה חמורה בעיית תשתית הביוב בעיר, והאם בקרוב אכן לא יוכלו היזמים לאכלס דירות נוספות בעיר, גם אם בנייתן הסתיימה, נענינו בהודעה מרגיעה לטווח הקצר, אך עם סימני שאלה לגבי הטווח הארוך. בטווח הקצר, לפי תגובת דוברות העירייה, "כל הנתונים המקצועיים הקיימים כיום מצביעים על כך שניתן להמשיך בבנייה ובקידום הפרויקטים בעיר, תוך הבטחת פתרונות תשתית מתאימים ושמירה על האינטרס הציבורי".
עם זאת, מציינים בעירייה כי מערכת הביוב שעליה מתבססת כיום העיר קרובה למיצוי, וכי בהתאם לסיכומים עם המדינה, העיר כולה אמורה להתחבר בקרוב למערכת השפכים של גוש דן - השפד"ן: "המצב התשתיתי בתחום הביוב אינו חדש, והוא מוכר ומטופל מזה שנים במסגרת הסכם שנחתם בין המדינה, השפד"ן והרצליה לחיבור העיר למערכת השפד"ן האזורית. במסגרת זו השקיעה העירייה משאבים רבים בקידום הפתרון, ובשנים האחרונות הונח צינור הולכה מרכזי רחב היקף המאפשר את הזרמת מלוא צרכי השפכים של הרצליה לשפד"ן". בעירייה מדגישים כי על אף שהחיבור הפיזי כמעט הושלם לחלוטין, "ההחלטה על הזרמת השפכים בפועל לשפד"ן תלויה כיום בהחלטות ובביצוע של גורמי המדינה והנהלת השפד"ן".
עוד נמסר כי "הדרישה להצגת פתרונות תשתית כתנאי לאכלוס פרויקטים אינה מעידה על משבר המונע בנייה, אלא משקפת מדיניות אחראית וזהירה של העירייה, המבקשת להבטיח שכל יחידת דיור חדשה תחובר לתשתיות באופן תקין ומלא וזאת בפרט לאור העובדה שההחלטה על הזרמת השפכים בפועל לשפדן היא של הנהלת השפדן. זו בדיוק הסיבה שהעירייה התריעה לאורך השנים בפני המדינה על הפער בין קצב הפיתוח לבין קצב קידום התשתיות הלאומיות. עיריית הרצליה תמשיך לקדם את הפיתוח וההתחדשות העירונית לצד מאבק נחוש מול גורמי המדינה לקבלת החלטה על הזרמת השפכים שלה בפועל לשפד"ן בהקדם האפשרי".
בבדיקה מול איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה (איגודן) המנהל את פעילות השפד"ן, נענינו כי יש לפנות בנושא אל רשות המים: "איגודן פועל בהתאם להנחיות רשות המים והגורמים הרגולטוריים הרלוונטיים. בכל הנוגע לחיבורה של הרצליה למערכת השפד"ן, הסמכות לקבוע אילו רשויות יחוברו ובאיזה מועד נתונה לרשות המים, בהתאם לשיקולים רחבים הנוגעים למשק המים והביוב ובהתייעצות עם גורמי הבריאות והסביבה. לפיכך, יש להפנות את השאלה לרשות המים".
מרשות המים נמסר: "בהתאם לתכנון המאושר, כבר במהלך שנת 2026 צפויה להתחיל הזרמת חלק משפכי העיר הרצליה למערכת איגודן. המהלך נועד לתת מענה לגידול בהיקפי השפכים בעיר, כאשר איגודן יקבל את עודפי השפכים שמט”ש הרצליה לא יוכל לקלוט ולטפל בהם. בהמשך, ובהתאם לתכנון ארוך הטווח, בשנים 2035-2036 צפויים כלל שפכי העיר להיות מוזרמים לאיגודן, שם יטופלו במלואם, ובשלב זה מט”ש הרצליה צפוי לצאת מכלל שימוש.
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!













תגובות