משחק של ציפיות: האם הורדת הריבית בארה"ב תשפיע על ענף הנדל"ן בישראל?

בניגוד לארה"ב, שבה הפחית אמש הפד את הריבית בחצי אחוז, בישראל שיקולי הריבית מושפעים מגורמים נוספים ובראשם המצב הביטחוני. עם זאת בשורה התחתונה, המגמה בארה"ב מגדילה את הסיכוי להפחתת ריבית גם כאן בטווח של השנה הקרובה. כך צפויות החברות היזמיות ורוכשי הנדל"ן להיות מושפעים

שיתוף הכתבה
רו"ח רותם זילבר (צילום: BDO)רו"ח רותם זילבר (צילום: BDO)

כפי שצפו רוב האנליסטים בשוק ההון, הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב או בכינויו המקובל - הפד) הוריד אתמול את הריבית בחצי אחוז, מרמה של 5.5% ל-5%. הורדת הריבית צפויה להשפיע גם על סביבת הריבית ועל חברות הנדל"ן בישראל, אך ההשפעה המדויקת תלויה במגוון גורמים.

כיצד זה עשוי להשפיע על הריבית בישראל?

בנק ישראל נוטה לקחת בחשבון את מדיניות הריבית של הפד בהחלטותיו, במיוחד כדי לשמור על יציבות השקל מול הדולר ולהתמודד עם לחצים אינפלציוניים. ירידת הריבית בארה"ב מפעילה לחץ על בנק ישראל לשקול גם הוא הורדת ריבית כדי להימנע מהתחזקות השקל, דבר העלול להשפיע לרעה על היצוא ועל מגזרים נוספים בכלכלה הישראלית. עם זאת, בנק ישראל גם יצטרך לשקול גורמים נוספים כמו האינפלציה המקומית, הצמיחה הכלכלית, ומצב שוק הנדל"ן המקומי לפני קבלת החלטה על שינוי הריבית.

ההשפעה על חברות הנדל"ן בישראל

הורדת הריבית צפויה להוזיל את עלויות המימון של חברות הנדל"ן, דבר שיכול להוביל לגידול בהשקעות ולעליית מחירי הנכסים. עם זאת, שוק הנדל"ן בישראל מתמודד עם אתגרים מורכבים בשנים האחרונות. נראה שכרגע השוק נמצא בנקודת מפנה בעקבות שילוב של לחצים כלכליים, שינויים בביקושים ואי-ודאות פוליטית וביטחונית. מצד אחד, הירידה בעלויות המימון עשויה לסייע לחברות הנדל"ן להתגבר על האתגרים ולהשקיע בפרויקטים חדשים. מצד שני, ההשלכות של המצב הפוליטי והביטחוני בישראל ממשיכות ליצור תנאים של אי-וודאות, מה שעלול לגרום לשוק להיות זהיר יותר בשנה הקרובה.

תחזית

בטווח זמן של השנה בקרובה, הורדת הריבית הנוכחית בארה"ב, ואלה הצפויות לבוא בהמשך (גם בישראל צפויה הורדת ריבית בשנה הקרובה) תביא להוזלה של עלויות המימון, אך ההשפעה הישירה על מחירי הנדל"ן תהיה הדרגתית. התחזיות הללו מגולמות בעיקרן כבר ברמת המחירים של ניירות הערך בשוק ההון כיום. בהסתכלות של שנה קדימה, הנתונים ותחזיות אנליסטים מגלמים ציפייה של השוק לירידת ריבית גם בארץ וגם בחו"ל. אחת השאלות המרכזיות היא עד כמה חדה תהיה ירידת הריבית בשנה הקרובה. בארה"ב, לדוגמה, אנליסטים צופים כי קיימת היתכנות גבוהה להורדות ריבית נוספות עוד לפני הבחירות שיתקיימו ב-5 בנובמבר. מבחינת שוק הנדל"ן המניב בארה"ב, ההשפעה המשמעותית צפויה להיות מורגשת בעיקר בתחילת 2025.

בישראל, האתגרים הכלכליים, לרבות המחסור בכוח עבודה בענף הבנייה ומגמות המחירים, יכתיבו במידה רבה את התנהלות שוק הנדל"ן בשנה הקרובה. השוק פה שונה בארה"ב בהרבה מאוד היבטים. לפי מדד אמון הצרכנים במשק ניתן לקבוע באופן חד משמעי שרוב הציבור מאמין שעוד הולך להיות יותר רע בשנה הקרובה (לפני שיחזור להיות טוב יותר).

מבחינת שוק הדיור

אנחנו נמצאים כיום בעיצומו של גל עליית מחירי דירות. השוק כיום עולה בקצב של 11% מתחילת השנה. אני ממליץ למי שעוד לא רכש דירה ראשונה לא לחכות, ירידת ריבית, מחסור בפועלי בניין, היצע לא מספיק וקשיים הפוליטיים עלולים לחזק את המגמה. דווקא עכשיו, כאשר יש חוסר ודאות מסוים מבחינת הארכת הוראת השעה בעניין מס הרכישה למשקיעים, וליזמים ולמוכרי דירות יד שניה קשה יותר למכור, זה הזמן למצוא עסקה שמתאימה לכם.

לסיכום

שוק הנדל"ן תלוי בראש וראשונה בהחלטות הריבית של בנק ישראל, שמושפעות הן ממה שקורה בארה"ב והן ממצב הכלכלה המקומית. יחד עם זאת, גורמים מורכבים כמו אי-יציבות פוליטית והמצב הביטחוני עדיין משפיעים באופן משמעותי על שוק הנדל"ן בישראל. מי שמאמין, לא מפחד, וקונה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רותם זילברארה"בהריביתריביתשוק הדיוררכישת דירה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...