9 תחנות של הרכבת הקלה פועלות כמקלטים: "כ-2,000 מגיעים מדי לילה, חלקם נשארים לישון"

על רקע ההסלמה הבטחונית הכשירה נת"ע עוד שתי תחנות של הרק"ל בגוש דן, שממילא לא פועלת בשל המצב. התחנות נבנו מראש כמרחב מוגן המיועד לעמוד גם במתקפת טילים מאסיבית, כמו דלתות הדף, גנרטורים, ומערכת סינון אוויר מתקדמת. במקביל הכשירה עיריית ירושלים 45 חניונים תת קרקעיים ברחבי העיר במקלטים ציבוריים

שיתוף הכתבה
אנשים נשארים לישון בלילה. תחנת בן גוריון בבני ברק (נת"ע) אנשים נשארים לישון בלילה. תחנת בן גוריון בבני ברק (נת"ע)

לאור ההסלמה הבטחונית, פתחה היום (ג') נת"ע 2 תחנות תת קרקעיות נוספות של הרכבת הקלה בגוש דן - ארלוזורוב ת"א, ואם המושבות בפ"ת / בני ברק - כדי שישמשו כמרחבים מוגנים, זאת בנוסף ל-7 התחנות שכבר נפתחו בראשית המערכה בבני ברק רמת גן תל אביב ופ"ת, ומעבר אורלוב התת קרקעי בפ"ת ומשמשים כמרחבים מוגנים המוניים.

בעקבות החלטת הממשלה על מצב חירום, ועפ"י הנחיית משרד התחבורה ופיקוד העורף,: יישאר הקו האדום של הרכבת הקלה סגור, ובמקביל כאמור תחנות הרכבת הקלה התת קרקעיות ממשיכות לשמש מחסות ומרחבים מוגנים לציבור. יש לציין כי התחנות נבנו מראש כמרחב מוגן, הכולל אלמנטים המיועדים לעמוד גם במתקפת טילים מאסיבית, כמו: דלתות הדף, גנרטורים, ואף מערכת סינון אויר מתקדמת, וכל זאת בעומק של כ 30 מטרים מתחת לפני הקרקע.

בנת"ע מספרים כי מאז הוסבו התחנות למחסות, שהו בהם יותר מ-2,00 אזרחים מדי לילה, חלקם שהות קצרה, אחרים ללילה שלם. בתחנות נצפו משפחות וצעירים מצוידות במזרנים, כסאות, ואפילו אוהלים, שהקלו עליהם את השהות הלילית בתחנה. לרבים מהשוהים אין ממ"ד או מקלט קרוב למגוריהם, והם העדיפו לבלות לילה שקט ללא השכמות וחרדה מפני ההתרעות, וזאת בתחנה הממוגנת והממוזגת. לכן ממליצים בנת"ע להגיע ערוכים לשהות במהלך הלילה.

צילום: נת"ע צילום: נת"ע

אמש בסיוע פיקוד העורף, נפתחו כניסות נוספות בכל התחנות, על מנת להקל את הירידה המהירה בעת הצורך. במקום גם מוקמו שלטי הכוונה, ובכוונת נת"ע לפתוח את כל הכניסות האפשריות תוך שמירה על ביטחון ובטיחות ( חלק מהכניסות משמשות כדלתות הדף ולא ניתן לסגור אותן במהירות, לכן הן סגורות כברירת מחדל). בהחלטה מטרום המלחמה קבעה המל"ל, כי האחריות להפעלת התחנות כמחסות ומרחבים ממוגנים היא של הרשויות המקומיות שבשטחן התחנות. בפועל, מתוקף האירועים התהפכו היוצרות, ובהחלטת שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל נת"ע איתמר מאיר, הוחלט כי נת"ע תוביל את הפעלת התחנות באמצעות כוח האדם של החברה, מה שהגביל בתחילה את מספר התחנות שניתן היה לפתוח.

נציין כי כל אחת מהכניסות בכל התחנות מאובטחת ע"י אנשי מקצוע מטעם נת"ע (24/7) בתגבור חיילי פיקוד העורף, השומרים על שלום הבאים למקלט, נציגי הרשויות המקומיות מטפלים בבאי התחנה. לאור האירועים מטפלים אנשי נת"ע ותבל גם בנזקים שנגרמו לתחנות עקב נפילות סמוכות, וזאת במטרה להשמיש באופן מידי את התחנות עם הפעלת הרכבת הקלה בסיום המערכה. נציין כי, נפילות אירעו גם בסמוך לאתרי עבודות של החברה, אך ללא נזק משמעותי.

בנת"ע מציינים כי הם ערוכים לכל תקופה בה יפעלו התחנות כמקלטים, והם פועלים לשפר כל העת את השהייה בתחנות. תוגבר שרות הניקיון בתחנות, תתקיים הפעלה לילדים, ומערכת להטענת סלולאריים תותקן בתחנות. כסאות ומזרנים סופקו ע"י הרשויות המקומיות. בנת"ע מבקשים מהציבור להישמע להוראות צוות הרכבת הקלה, לעקוב אחר השילוט, ולהיות ערניים במדרגות הירידה לתחנות. 

איתמר בן מאיר מנכ"ל נת"ע : "עם קבלת ההנחיה ממשרד התחבורה, על הסבת תחנות הקו האדום למרחבים מוגנים, והפסקת פעילות הקו האדום, פעלנו בנת"ע לפזר את הרכבות במקומות מחסה, וגייסנו את עובדי החברה להכנת התחנות לשהיית הציבור. התחנות שנבנו כמקלטים בטוחים, פתוחים לציבור 24/7. חמ"ל החברה פועל 24 שעות ביממה. ברבים מהבתים והבניינים לאורך התוואי אין ממד"ים או מקלטים סמוכים, ואנו קוראים לציבור לא להסס ולהגיע ל 9 התחנות שלנו הפזורות מפ"ת, בני ברק רמת גן ותל אביב. ביחד ננצח".

עשרות חניונים תת קרקעיים הוסבו למקלטים בירושלים 

בתוך כך עיריית ירושלים הודיעה היום (ג') הכשרה של חניונים תת-קרקעיים כמרחבים מוגנים אשר מאפשרים הגנה יעילה בשעת חירום. העירייה הכשירה 45 חניונים תת-קרקעיים לשמש כמקלטים ציבוריים, במיוחד עבור תושבים ללא ממ"ד או מקלט בבניין מגוריהם. בין החניונים שהוכשרו: חניון בית אביחי, חניון בית בנית, חניון בית יהב, חניון בניין כלל, חניון ממילא, חניון ספרא, חניון התחנה המרכזית, חניון בנייני האומה, חניון הגן הטכנולוגי ועוד.

חניון כיכר ספרא (עיריית ירושלים) חניון כיכר ספרא (עיריית ירושלים)

חניונים אלה נבדקו ואושרו על ידי פיקוד העורף, בהתאם לתקנים מחמירים, הכוללים קירות בטון עבים, מערכות אוורור מתקדמות וחיבור לתשתיות חיוניות כמו חשמל, מים ותקשורת. מיקומם התת-קרקעי מבטיח הגנה גבוהה מפני נפילות טילים ורסיסים. החניונים המוגנים הם בנוסף ל- 190 מקלטים ציבוריים הפזורים ברחבי העיר, 370 מקלטים בבתי ספר שפתוחים לציבור ופזורים ברחבי העיר ו-18 מקלטים עיליים נגישים, המותאמים לבעלי קושי בניידות.

לרשימה המלאה של החניונים המוגנים לחצו כאן

במקביל, ניתן למצוא מידע על מקלטים ציבוריים ומרחבים מוגנים זמינים (חניונים), הקרובים ביותר לנקודה השהייה באמצעות אפליקציית איזי (easy). ניתן לראות על גבי המפה היכן ממוקמים המקלטים והמרחבים המוגנים ולקבל הוראות הגעה ישירות בשעת חירום.

הנחיות פיקוד העורף עודכנו ליצירת ארבעה שלבי התרעה: דריכה מקדימה 15–30 דקות לפני ירי, עם הודעה באפליקציית פיקוד העורף להיערך לשהות ליד מרחב מוגן; הנחיה מקדימה ב-SMS כ-10 דקות לפני; צופרים כדקה וחצי לפני; ושחרור מלא בהודעה. שלבים אלה מאפשרים זמן ממושך להגיע לחניונים.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "שלומם וביטחונם של תושבי ירושלים עומדים בראש סדר העדיפויות שלנו. הכשרת החניונים כמרחבים מוגנים היא צעד משמעותי להגנה על הציבור בשעת חירום. אנו ממשיכים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם פיקוד העורף כדי לחזק את מערך המיגון בעיר ולספק את הביטחון המרבי".

אתמול גם נפתחו שתי קומות חניה תת קרקעית במתחם "ביג פאשן גלילות" ברמת השרון כמרחב מוגן ענק, אשר על פי העירייה  עשוי להכיל עד עשרת אלפים איש ללא רכבים. המהלך נעשה ביוזמת עיריית רמת השרון, בשיתוף חברת נדל"ן המניב "ביג" ופיקוד העורף. בעקבות זאת, קורא ראש עיריית רמת השרון איציק רוכברגר לתושבי רמת השרון, הרצליה או צפון תל אביב, שהנם חסרי ממ"ד או אופציית מיגון טובה אחרת, להגיע אל המתחם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ commentsComp.length - index }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חרבות ברזלירושליםעיריית ירושליםמיגוןמיגון מבניםהרכבת הקלהנת"ע

 
מחפש...