משרד החקלאות מזהיר: תוכנית הענק לבניית 17 אלף יח"ד בנתיבות עלולה לפגוע בביטחון המזון של ישראל

האזהרה החמורה מופיעה בהתנגדות שהוגשה לתוכנית, במסגרתה נטען כי שטחי החקלאות של שלושה מושבים הסמוכים לעיר יקוצצו ב-20% עד 26%. התוכנית שצפויה להכפיל או אוכלוסית נתיבות, מתפרשת על כ-4,500 דונם וכוללת גם כמיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר

שיתוף הכתבה
נתן אלנתן על רקע נתיבות (אביגיל מתתוב, שאטרסטוק)נתן אלנתן על רקע נתיבות (אביגיל מתתוב, שאטרסטוק)

תוכנית הענק של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמת רובע מגורים חדש הכולל כ-17 אלף דירות בשטחים שמסביב לעיר נתיבות, מגיעה מחר (ג') לדיון בהתנגדויות בוועדה הארצית לתכון מתחמים מועדיפים לדיור ( ותמ"ל ). התוכנית, אשר כוללת גם שטחי תעשייה, תעסוקה ומסחר בהיקף כמיליון מ"ר. מרחיבה את שטח העיר הקיים צפונה ודרום-מזרחה ועתידה להכפיל את מספר התושבים הקיים בעיר העומד על כ-52,000 תושבים כיום, לכדי למעלה ממאה אלף תושבים. לתוכניות הוגשו 13 התנגדויות, בהן של המושבים הסובבים, של עיריית נתיבות עצמה, של משרד החקלאות , רכבת ישראל ועוד.

התוכנית שאושרה להפקדה בספטמבר על שטח בן כ-4,550 דונם, מתפרשת על שני רובעים: הרובע הצפוני (רובע A) מרחיב את תחום השיפוט העירוני מצפון לציר 25 עד נחל חנון, בין דרך 34 למושב תקומה. הרובע הנוסף המכונה בתכנית זו רובע C, ממוקם מדרום לעיר הקיימת ועתיד להכיל בעיקרו שימושים לתעשייה, אחסנה ומסחר בממשק עם מסוף המטענים המאושר, ויהווה המשך לאזורי התעשייה והתעסוקה בדרום בעיר. התוכנית כוללת מסוף תחבורה בשטחי המושבים יושיבה ובית הגדי בחלקו המזרחי של כביש 34.

עם המתנגדים נמנים כאמור משרד החקלאות , המושבים הסמוכים ובעלי קרקעות חקלאיות. לטענת משרד החקלאות למשל, התוכנית פוגעת בשטחים חקלאיים ובפרט במושב תקומה, עד כדי פגיעה בביטחון המזון של המדינה. בסך הכל, לטענתם, נפגעים 20%-26% משטחי החקלאות במושבים תקומה, בית הגדי וגבעולים, וככל שתימשך הפגיעה בפרנסת החקלאים הם מזהירים כי לא ייוותרו שטחים חקלאיים והמרחב כולו יהפוך לעירוני. עוד מעלה משרד החקלאות את  השאלה אם מוצו החלופות של התחדשות עירונית להגדלת הצפיפות, בטרם הוחלט על פגיעה כה נרחבת בשטחים הפתוחים. עוד הם דורשים מרחק בן 300 מ"ר לפחות בין הבינוי ברובע העירוני למושב תקומה.

מושב בית הגדי מתנגד לגריעת חלקים נרחבים משטחו לטובת מסוף התחבורה. "המחלף, במתכונת שבה הוא מוצג בתשריט, צפוי לדרוס שטחים של שטחי המגורים של המושב. כמו כן, בניית המחלף בסמיכות לבתי התושבים בו, תגרום בוודאות לזיהום רעש תחבורה וזיהום אוויר". טענה דומה הגיש מושב יושיביה המבקש לשנות את מיקום המחלף. טענות אחרות של החקלאים הן כי האזור סובל מהיעדר תשתיות תחבורה הולמות, כבישים צרים, ומחסור במקומות חנייה. התכנית תגביר את העומס על התשתיות הקיימות ותיצור עומסי תנועה כבדים. כמו כן טוענים שלא קוימו דיונים מספקים עם תושבי האזור בנוגע לתכנית בלי שהוצגו חלופות אחרות, וכן לפגיעה בנוף ובאיכות החיים. 

התנגדות נוספת הוגשה על ידי מינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר, ושם אומרים שחסרים שימושים ממשלתיים לאור התוספת הגדולה באוכלוסייה, כך למשל מבקשים שטח של כ-5,600 מ"ר למבנים ממשלתיים או 5.6 דונם, תוספת 500 מ"ר לנקודה משטרתית, שימושים למבני חירום נוסף לשימושים הקיימים וכן שטח של 5 דונם לפחות לתחנת כבאות במערב העיר.

בנתיבי איילון מבקשים בין השאר להסיר ממסופי התחבורה שימושים של תעסוקה וציבור, נתיבי ישראל מבקשים בין השאר לא לבטל את כביש 25 כנתיב ארצי ללא הצעת חלופות. ברכבת ישראל טוענים שקו תשתיות ביוב עולה על מסילה מאושרת והתכנון לא נעשה בתיאום איתם. עיריית נתיבות הגישה התנגדות עצמית ובה שלל תיקונים טכניים. אחת ההתנגדויות נוגעת לכך שאף אחד מאלמנטי התכנון לא נוגע לציבור החרדי.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נתיבותותמ"למנהל התכנוןמשרד האוצרעיריית נתיבותמשרד החקלאותרכבת ישראל

 
מחפש...