"הפליאה הזו, הילד שמדמיין, היכולת להגשים לו חלום – אני ממש זוכר את הרגע הזה."

הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית עם עו"ד גיא יקותיאל, בעלים של יקותיאל ושות' משרד עו"ד, שמספר על החיבור מילדות לענף הבנייה, מצביע על אתגר משמעותי בעבודה עם הדיירים ומגדיר את ההורות כדבר המשפיע בחייו

שיתוף הכתבה
עו"ד גיא יקותיאל (צילום: באדיבות המשרד) | ברקע: מתחם יפת, קרדיט: סטודיו סנאפשוט עו"ד גיא יקותיאל (צילום: באדיבות המשרד) | ברקע: מתחם יפת, קרדיט: סטודיו סנאפשוט

עו"ד גיא יקותיאל רואה בתחום ההתחדשות העירונית חלק מרכזי בפאזל שמרכיב את המוביליות החברתית. הוא מתאר את השינוי שחל בתפיסת הדייר אצל היזם ומציע לרגולטור להסדיר סוגייה אקוטית שלא זוכה לטיפול: " אין חקיקה בנושא של בניין סרבן במתחם בניינים."

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

תחום הנדל"ן והבנייה תמיד ריתק וסקרן אותי. אני בן לקבלן ואחד הזיכרונות הראשונים שלי בחיים הוא טיפוס על פיגומים. אני אוהב לראות כיצד דברים נבנים, אני חושב שזה מתאים לאישיות שלי. לגבי התחדשות עירונית – לעשות עסקאות בהן כלל הצדדים מרוצים ושמחים, אין כאן "אחד נגד השני" – אני מאוד מתחבר למודל הזה. אני רואה את ההשפעה החיובית והמהותית של התחדשות עירונית על שכונות שלמות ובעיקר על האנשים. זה מדהים אותי בכל פעם מחדש.

באיזה תחום עוסק המשרד?

אנחנו מייצגים בעיקר דיירים, אך לא רק. אנחנו פועלים בכל רחבי הארץ ובמגוון רחב של פרויקטים. אני חושב שהעובדה שאנחנו מייצגים גם יזמים, מאפשרת לנו להכיר את התחום באופן מעמיק במיוחד. אנחנו מבינים היטב את החוזקות והחולשות של כל הצדדים בניהול המו"מ, איפה צריך להיזהר ואיך להגן בצורה הטובה ביותר על הלקוחות שלנו. אנחנו, כמובן, נזהרים מאוד מניגודי עניינים. לעולם לא נייצג דיירים מול יזם שייצגנו או שיש לנו קשר איתו. יש כל כך הרבה יזמים מעולים, התחום הזה רק הולך וגדל ואין שום סיבה שהדיירים ייפגעו מכך.

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך.

לאחרונה, הגענו לכנסי דיירים במסגרת הליכי פינוי בינוי באשקלון ובפתח תקווה. בשני המקומות, מחוץ לאולם בו התרחש הכנס, שיחקו ילדים במגרש. הם שאלו אותי "מה אתה עושה כאן?" ואני הסברתי להם על רגל אחת מה זה פינוי בינוי. בתגובה, הם שאלו בעיניים בורקות, "מה באמת? תהיה לנו דירה חדשה כאן?". הפליאה הזו, הילד שמדמיין, היכולת להגשים לו חלום – אני ממש זוכר את הרגע הזה.

בכלל, אני מאוד מחובר לילדים ובני נוער. במסגרת פעילות המשרד אנחנו מאמצים את עמותת גשר לנוער שמקדמת פרויקטים עם נוער בסיכון. אני רואה בהתחדשות עירונית חלק חשוב ביכולת להצמיח ולגדל את הנערים האלה. שינוי של פני הסביבה והשכונה הוא חלק חשוב בפאזל הזה, בדרך הזו.

לאילו עסקאות לא תתקרב?

אני לא לוקח פרנסה מאף אחד. באופן גורף, אם יש מתחם שכבר יש עורך דין פעיל בו אני לא אכנס לו בין הרגליים. מעבר לכך, אנחנו מתמקדים בפרויקטים גדולים ולא ניקח פרויקטים קטנים.

ספר על אתגר בתהליך העבודה מול דיירים?

השירות לדיירים הוא בראש מעייננו. חשוב לנו מאוד שהם יהיו מעורבים באופן מלא בתהליך; שיבינו את ההסכם, את לוחות הזמנים. המעורבות שלהם הם מפתח להצלחה. אחד האתגרים שאני נתקל בהם הוא חוויה לא טובה שהתרחשה בעבר עם בעלי מקצוע שונים. לעתים, אני פוגש חוסר אמון בסיסי ומאוד מאתגר לבנות אותו מחדש ולשכנע את הדיירים שהפעם זה יהיה אחרת. בעיניי, הדרך הטובה ביותר לבנות את האמון הזה מבוססת על שלושה עקרונות: הקשבה, דיבור בגובה העיניים ועזרה מתמדת בשטח.

מה הדבר שהרגולטור חייב לעשות מחר בבוקר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?

הסוגייה של בניין סרבן במתחם לא מטופלת כלל. אין חקיקה בנושא ואין אפשרות לחייב בניין שהוא חלק מקבוצה של בניינים. דבר נוסף, ואני בטוח שאני לא מחדש כאן, הוא קיצור הליכי התכנון. המשך הארוך של תהליך התכנון הוא דבר נורא ואיום – פוגע באמון הדיירים ועולה הון עתק.

בהתבוננות לאחור – איזה שינוי חל בהתנהלות של יזמים מול דיירים?

היום, הרבה יותר מבעבר, היזמים מבינים שהדיירים הם שותפים שלהם לדרך. אם פעם הם חשבו שעצם קידום הפרויקט הוא בבחינת "טובה" לדיירים, היום הסיפור הוא שונה. יזמים טובים מתייחסים טוב לדיירים. הם רוצים שהרווח יהיה משותף לכל הצדדים, משקיעים בשירות, מנהלים תהליכים בשקיפות. הם מבינים שהדיירים בודקים אותם בציציות ומדברים עם דיירים מפרויקטים אחרים.

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

הדבר שהכי מגדיר אותי בחיים הוא ההורות, היותי אבא. אני איש משפחה ומשקיע המון בילדים. לא הרבה יודעים שהייתי פעיל בתנועת בית"ר, אני משרת כרס"ן במילואים ומאוד מחובר לארץ הזאת ולרעיון הציוני. אני אוהב לטייל בעולם, כמו כולם אני מניח, והייתי אלוף פתח תקווה בשחמט בילדותי.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתעו"ד גיא יקותיאלמשרד עו"ד יקותיאל ושות'
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...