איסור המראה: המאבק נגד שדה התעופה בצפון מסלים בעקבות חוו"ד שקבעה כי אלפי תושבים ייאלצו להתפנות

תסקיר סביבתי שנערך לאחרונה לתוכנית להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל מצא כי 2,300 מתושבי המקום מתגוררים כיום בשטח שלא יוכל לאפשר עוד מגורים ואלפים נוספים יידרשו למיגון אקוסטי, והצית מחדש את המאבק נגד קידום התוכנית. במקביל מזהיר ראש עיריית מגדל העמק על חיסול הסיכוי להתחדשות בעירו בשל הגבלות הגובה: "מדובר בתעודת פטירה רשמית לעיר"

שיתוף הכתבה
נדב שרון, לימור רגב, אבי אלקבץ, יקי בן חיים (אלבום פרטי, יורם רשף, רועי שפרניק, ויקימדיה, צילום עצמי, גיל דייגי)נדב שרון, לימור רגב, אבי אלקבץ, יקי בן חיים (אלבום פרטי, יורם רשף, רועי שפרניק, ויקימדיה, צילום עצמי, גיל דייגי)

התוכנית להקמת שדה תעופה בין לאומי חדש בעמק יזרעאל הולכת ומתקדמת, ואיתה מחריף גם המאבק הציבורי נגד הקמתו, בו נוטלים חלק ראשי רשויות מאזור, ואלפי תושבים מודאגים. ביטוי לכך ניתן בישיבה סוערת שנערכה בנושא בשבוע שעבר בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בה תקפו נציגי התושבים את התוכנית שלטענתם תחייב העתקת מקום מגוריהם של אלפים מתושבי האזור, ותחבל באחד השטחים הפתוחים האיכותיים והאהובים במדינה.

בסך הכל חברות במאבק 18 רשויות מקומיות, בהן עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות. בין הבולטות שבהן: מגדל העמק, קריית טבעון, מ. א. עמק יזרעאל ורמת ישי. הטענות שמעלות הרשויות המקומיות נגד היוזמה רבות, בהן טענות ביטחוניות, כלכליות, תחבורתיות, נדל"ניות וכמובן סביבתיות. מי שמשמש כפרויקטור לניהול המאבק ומתאם בין הרשויות הוא נדב שרון.

בפן הנדל"ני, ההתנגדות העיקרית היא אל מול הכוונה להוציא לפועל את סעיף 77-78 לחוק התכנון והבנייה, סעיף שמאפשר הגבלה מוחלטת של מתן היתרי בנייה, ומשמעותו בפועל היא עצירה של כל הבנייה באזורים המיועדים לשדה התעופה ובחלק מהיישובים הסובבים אותו. למרות שעדיין לא אושר הסעיף במועצה הארצית, בפועל לטענת שרון כבר יצאה הוראה מטעם מנהל התכנון לעצור בפועל את התכנון בעמק. במכתב ששלח רפי אלמליח, מנכ"ל מנהל התכנון למתכנני המחוזות צפון וחיפה הוא מבקש שלא לקדם תוכניות "אשר אינן עולות בקנה אחד עם תכנון שדות התעופה, וזה במטרה שלא לפגוע באפשרות פיתוחם בעתיד".

הפגנות נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל (גיל דייגי) הפגנות נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל (גיל דייגי)

"צובעים פוליגונים של שטח ובכל השטח הזה אסור לבנות", מסביר שרון, "זה לא בית בודד, מדובר על שטחים עצומים. יש פוליגון של 23 אלף דונם. זה שדה התעופה עצמו והכבישים המובילים אליו, יש עוד פוליגון שמכיל הגבלות על בנייה לגובה והבנייה עם הגבלות לרעש סדר גודל של 120 אלף דונם ועוד שטח של פוליגון עם הגבלות לבנייה מושכת ציפורים, מה שנקרא הגבלות לחקלאות של 637 אלף דונם, זה שטח עצום מזכרון יעקב, דרך חיפה והקריות ועד לגלבוע, מעלה עירון".

עוד חוששות הרשויות העירוניות באזור כי בניית השדה תפגע דרמטית ביכולתן לממש מיזמי התחדשות עירונית , ובפרט אמורים הדברים גבי מגדל העמק, העיר הקרובה ביותר למיקומו המתוכנן של השדה. לדברי יקי בן חיים, ראש עריית מגדל העמק: "אנחנו עיר שנמצאת תחת הסכם גג ואשר צפויה להתרחב ב-6,000 יחידות דיור. המשמעות היא שבשנים הקרובות נצמח מ-30 אלף ל-50 אלף תושבים.

ראש עיריית מגדל העמק: "בעיר ישנם לא מעט בתים ישנים שנבנו בשנות ה-50 ואין להם שום תקן, אין להם ממ"דים. כבר היום אנחנו לא יכולים לבנות מעל 9 קומות בגלל מגבלות של חיל האוויר ברמת דוד. המשמעות היא שיזמים לא רוצים לבוא לבצע כאן פינוי בינוי , זה לא כלכלי. אם יקום שדה התעופה זו תעודת פטירה רשמית למגדל העמק" 

"בתמהיל הנוכחי מה שקורה בעיר הוא שיש בה לא מעט בתים ישנים שנבנו בשנות ה-50 ואין להם שום תקן, אין להם ממ"דים. אלו בניינים לא בטיחותיים. מגדל העמק נמצאת בשבר הסורי אפריקאי ואנחנו במקום השלישי בסיכוי שלנו להינזק, אחרי טבריה ובית שאן. אני כראש עיר חייב לדאוג לחיי אדם, ברעידת אדמה הבניינים האלו נופלים. אני מנסה ליזום פינוי בינוי וזה תקוע.

"כבר היום אנחנו לא יכולים לבנות מעל 9 קומות בגלל מגבלות של חיל האוויר ברמת דוד. המשמעות היא שיזמים לא רוצים לבוא לבצע כאן פינוי בינוי , זה לא כלכלי. יש לי 30 יזמים שכבר החתימו דיירים, אנחנו כרשות מקומית מנסים לקדם את הנושא אבל לא יכולים ליישם את זה כי המדינה לא מאפשרת. אנחנו מנסים להיאבק בתקנות הקיימות אבל אם יקום שדה התעופה זו תעודת פטירה רשמית למגדל העמק כי אז בטח ובטח לא נצליח להיאבק בתקנות".

"צפויה הרעה במצבם של 12,000 איש" 

אובייקטיבית, כך נראה, למדינת ישראל אין ברירה אלא לפעול להקמתו של לפחות שדה תעופה אזרחי גדול נוסף מלבד בן גוריון, אם לא שניים. על פי התחזיות, בשנת 2050 צפויה תעבורת הנוסעים בשדות התעופה של ישראל לעמוד על 74 מיליון נוסעים בשנה, בעוד שנתב"ג יכול להכיל עד 40 מיליון נוסעים בשנה. בשנים האחרונות מתקיים דיון ער על מיקומו של שדה התעופה הנוסף, כששתי החלופות המרכזיות שנשקלו הן מרחב בסיס נבטים בדרום הארץ, ובמרחב בסיס רמת דוד בעמק יזרעאל.

מחאה נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל (גיל דייגי) מחאה נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל (גיל דייגי)

לאחר מספר שנות זיגזג בין החלופות, בחודש ינואר האחרון קיבלה הממשלה החלטה שמשמעותה היא גם וגם: במסגרת החלטה מספר 1307 שהתקבלה, נקבע כי יש לקדם הליכי תכנון של שדות תעופה אזרחיים בין לאומיים הן במרחב בסיס נבטים בדרום ובמרחב בסיס רמת דויד בעמק יזרעאל. לטובת הליך התכנון הוקצו 24 מיליון שקל. שדה התעופה בנבטים על פי ההחלטה צפוי להכיל 10-15 מיליון נוסעים בשנה, ובעמק יזרעאל כ-20 מיליון נוסעים בשנה.

על פי חוות הדעת של המשרד לאיכות הסביבה המתייחסת לתסקיר נקבע כי בהיבט הרעש "מצבם של 12,000 איש שמתגוררים ב-15-20 יישובים סמוכים צפוי להיות מורע ביחס למצב הקיים. 4,000 מתוכם יידרשו למיגון אקוסטי לביתם, ו-2,300 נוספים ייחשפו למפלס רעש שהוועדה קבעה שלא ניתן לאשר בתחומם תכניות לשימושים רגישים, לרבות מגורים"

סטטוטורית, שני שדות התעופה נמצאים בשלב הכנת תסקיר של השפעות על הסביבה. בדרום, למרות הסכמה גורפת של הרשויות הרלוונטיות באזור, חיל האוויר הוא המתנגד העיקרי וייתכן כי זו הסיבה בגינה הוא מעכב כיום ביצוע של תסקיר שמעכב את ההליך התכנוני. כך למעשה נוצר מצב שבו יש התקדמות בתוכנית אחת בלבד – רמת דויד, שלגביה כבר גובשו הממצאים.

על פי חוות הדעת של המשרד לאיכות הסביבה המתייחסת לתסקיר נקבע כי בהיבט הרעש "מצבם של 12,000 איש שמתגוררים ב-15-20 יישובים סמוכים צפוי להיות מורע ביחס למצב הקיים. בהתאם למסקנות הוועדה הבין-משרדית לבחינת מדיניות, 4,000 איש מתוכם יידרשו למיגון אקוסטי לביתם, ו-2,300 נוספים ייחשפו למפלס רעש שהוועדה קבעה שלא ניתן לאשר בתחומם תכניות לשימושים רגישים, לרבות מגורים". כלומר, על פי חוות הדעת, אותם 2,300 איש מתגוררים כיום באזורים שבהם לא ניתן יהיה עוד לגור בעקבות הקמת השדה.

"זה לא שאלה של האם יקרה אסון אלא מתי". עמק יזרעאל (ענת חרמוני) "זה לא שאלה של האם יקרה אסון אלא מתי". עמק יזרעאל (ענת חרמוני)

לטענת שרון, כבר כעת מוטלת הגבלה על בניית מבני מגורים חדשים, ואלה מחויבים להיבנות אך ורק עם הגנה אקוסטית. "כל בניה עתידית מחויבת לקבל אישור מוועדה מיוחדת לרעש מטוסים (מר״מ). כלומר, פרויקטים רבים ידרשו להוסיף מיגון אקוסטי לבניה שמשמעותה הישירה היא הגדלת עלות הבניה שתתגלגל כמובן לקונה". יש לציין כי מנהל התכנון לא הגיב לפניית " מרכז הנדל"ן " בשאלה האם אכן משמעות ממצאי התסקיר היא פינויים של 12 אלף איש.

סכנה נוספת, הקשורה דווקא לאספקט של בטיחות הטיסות, מציג ד"ר דניאל ברקוביץ', אקולוג וחוקר ציפורים שאמר בדיון בוועדת העורכים של התוכנית כי "זה לא שאלה של האם יקרה אסון אלא מתי". לדבריו, "עמק יזרעאל מהווה צוואר בקבוק של נדידת ציפורים, כאשר כבר היום כל שנה טייסי חיל האוויר מתמודדים עם פגיעות בשקנאים וציפורים נוספים. עד כה נהרגו 11 אנשי צוות אוויר ועוד מטוסים רבים ננטשו. בתסקיר חסר פרק שלם המדבר על הממשק בין נתיבי הנדידה של הציפורים לניהול הסיכונים הקשורים בהטסת מטוסי ענק אזרחיים ובחינת עושר הציפורים המקננות באזור. אין היתכנות תכנונית להקמת שדה תעופה ברמת דוד".

גם ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, שלומית שיחור רייכמן, מתנגדת בחריפות לתוכנית. "אנחנו קוראים לגופי התכנון לעצור את האיוולת שבתכנון שדה תעופה בעמק יזרעאל ולחשב מסלול טיסה מחדש. יש לתכנן את שדה התעופה הבא של מדינת ישראל בנגב, בראייה אסטרטגית של עשרות שנים קדימה, לטובת תושבות ותושבי הצפון והדרום גם יחד. שמענו את כל גורמי המקצוע במדינה החל מרמ"י, דרך המשרד להגנת הסביבה ורשות המים מבקשים לעצור את התכנון הקיים ולתכנן שוב - לא יקום שדה תעופה בעמק יזרעאל".

מטה מאבק התושבים: קשר עם ח"כים, ייצור חוו"ד מקצועיות 

המאבק בשדה התעופה בעמק יזרעאל הוא לא נחלתם של ראשי הרשויות אלא גם של תושבי המקום, הפועלים זה מספר שנים במסגרת מטה מאבק אזרחי ונפרד מזה של העיריות.  לדבריה של לימור רגב, חברת הנהלה במטה התושבים, "ככל שהנתונים מתבררים, מתחדדת גם ההבנה שחלופת עמק יזרעאל אינה ישימה כלכלית. המדינה תצטרך לממן את פינוי של אלפי האנשים שיתגוררו באזורי רעש אסורים למגורי אדם, לממן פיצוי לאלפי עסקים חקלאיים שיסגרו עקב מגבלות חקלאות נוקשות, לממן מיגון לעשרות אלפי יחידות דיור בערים מסביב כמו גם בקיבוצים והמושבים וזאת בנוסף לעלויות אדירות של טיהור הקרקע הישנה של הבסיס הצבאי, פיצוי נרחב על הפקעות של עשרות אלפי דונמים, העתקת מוסדות חינוך ועוד".

לימור רגב, חברת הנהלה במטה התושבים: " אנחנו בקואליציה מאוד רחבה שכוללת תושבים ראשי רשויות ואנשי מפתח בתוך הרשויות. אנחנו עובדים על קשרים עם חברי כנסת ודואגים לקדם את הנימוקים וההסברים שלנו עם כל חברי הכנסת מכל הסיעות. אנחנו מתחזקים קשר עם חברי כנסת ומגיעים לישיבות ועדות הכנסת"

עוד מספרת רגב כי "הקמנו מטה משותף יחד עם תושבים בדרום שמאוד מעוניינים בשדה בנבטים. אנחנו פועלים כאן כדי לגייס את התושבים בכל העמק לצד ראשי הרשויות. אנחנו בקואליציה מאוד רחבה שכוללת תושבים ראשי רשויות ואנשי מפתח בתוך הרשויות. אנחנו עובדים על קשרים עם חברי כנסת ודואגים לקדם את הנימוקים וההסברים שלנו עם כל חברי הכנסת מכל הסיעות. אנחנו מתחזקים קשר עם חברי כנסת ומגיעים לישיבות ועדות הכנסת. עוד דבר שאנחנו עושים זה לייצר דוחות וחוות דעת של אנשי מקצוע כמו חוות דעת ביטחונית של גיורא איילנד, ראש המל"ל לשעבר".

"הטענות הן לא יותר מדמגוגיה זולה". מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)"הטענות הן לא יותר מדמגוגיה זולה". מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)

עד כמה את אופטימית לגבי סיכויי ההצלחה שלכם?
 "אנחנו רואים לא מעט מאבקים אזרחיים שהצליחו. אם זה המאבק על שונית האלמוגים באילת, פצלי השמן בעמק האלה, מיכלי האמוניה בחיפה ועוד, שבכולם חבורת אקטביסטים הצליחו לשנות את המציאות. אנחנו מאמינים שאין דבר שעומד בפני חבורת אנשים שמתקבצים כדי לשמור על הבריאות שלהם ושל ילדיהם. אנחנו מרגישים שהקשר עם כל סיעות הבית, הן מימין, משמאל ובוודאי מהמרכז מתחזק. בדיונים האחרונים שנעשו ראינו עמידה איתנה ושילוב ידיים של חברי כנסת, ראשי רשויות וארגוני חברה אזרחית. אנשים יוצאים מגידרם כדי להיות איתנו ולצאת נגד האיוולת של בניית שדה התעופה בעמק יזרעאל".

יש גם תומכים בתוכנית: "אלפי משרות חדשות, כבישים ורכבות" 

יש לציין כי לא כל ראשי הרשויות באזור מתנגדים לקידומו של השדה, ויש מי שדווקא תומכים בו בהתלהבות. הבולט שבהם הוא ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ, שאמר בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של כנסת כי לדעתו "צריך להיות שתי שדות תעופה: אחד בנגב ואחד בעמק.

"עפולה היא עיר גדולה בצפון ואנחנו רוצים קידמה. גם לישובים באשכולות 1-5 מגיע שיהיו תשתיות והכנסות. השדה יכניס כאן אלפי משרות חדשות, כבישים, רכבות ותעסוקה. אין ספק שבקדמה יש חלק שנפגע כדי שהרוב יוכלו להתקדם. ברמת דוד יש שדה תעופה ואנחנו שמחים לשמוע רעש של מטוסי קרב כי אנחנו יודעים שהם שומרים עלינו, ואנחנו נשמח לשמוע גם רעש של מטוסי נוסעים שיאפשרו תיירות באזור שלנו, שמשווע לתיירות".

ראש עיריית עפולה רפי אלקבץ: "השדה יכניס כאן אלפי משרות חדשות, כבישים, רכבות ותעסוקה. אין ספק שבקדמה יש חלק שנפגע כדי שהרוב יוכלו להתקדם. ברמת דוד יש שדה תעופה ואנחנו שמחים לשמוע רעש של מטוסי קרב כי אנחנו יודעים שהם שומרים עלינו, נשמח לשמוע גם מטוסי נוסעים שיאפשרו תיירות באזור שלנו, שמשווע לתיירות" 

גם במינהל התכנון מגבים את המשך קידומה של התוכנית. בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בשבוע שעבר אמר רפי אלמליח שעומד בראשו כי: "אנחנו צריכים את שני שדות התעופה האלו (רמת דוד ונבטים, ד"ב). אם אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו צריך להזמין תור לטיסה וכל אחד יוכל לטוס פעם או פעמיים בשנה בלבד, אנחנו צריכים לדאוג לתשתית הזו. אנחנו לא יכולים לוותר על רמת דוד ועל המיקום הזה".

על סוגיית הבניה לגובה בערים הסמוכות אמר: "אנחנו לא יכולים שיקום מגדל לגובה שנצטרך להרוס אותו אחר כך או שלא ניתן יהיה לבנות שדה תעופה בגלל הבנייה לגובה. אנחנו מגבילים את הבנייה לגובה רק במקומות שאנחנו רואים שזה יכול למנוע את ההמשך. חשוב לציין כי שטח שדה התעופה המתוכנן מצוי על שטח שדה התעופה הקיים רמת דוד, כך שהגבלות הבנייה החלות כיום הינן כמעט זהות להגבלות שיהיו בעתיד. בהתאם לכך, הטענות על פגיעה בחקלאות בעמק יזרעאל או עצירת פרויקטים הן לא יותר מדמגוגיה זולה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עמק יזרעאלמגדל העמקנתב"גמנהל התכנון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...