שנתיים לפני המועד המתוכנן: ראשל"צ וחולון יחוברו לרשת הרק"ל כבר ב-2028

על פי הודעת נת"ע, אישרה שרת התחבורה מירי רגב את הקדמת פתיחת חלקו הדרומי של הקו הירוק, המחבר את ראשל"צ לשכונות דרום ת"א, כבר בשנת 2028, כשנתיים לפני פתיחת הקו הירוק במלואו. עוד כולל המקטע חיבור לקו הסגול, המחבר 7 ערים נוספות בהן ר"ג ופתח תקווה, אל מרכז תל אביב

שיתוף הכתבה
הקו האדום של הרכבת הקלה (ויקימדיה) הקו האדום של הרכבת הקלה (ויקימדיה)

חברת נת"ע ומשרד התחבורה הודיעו הבוקר (ג') כי עדכנו את תוכניות העבודה על הרק"ל באופן שיאפשר את פתיחת חלקו הדרומי של הקו הירוק של הרכבת הקלה, המחבר את שכונות דרום תל אביב לראשון לציון, כבר בשנת 2028. מדובר בהקדמה של שנתיים של פתיחת חלקו הדרומי של הקו, שכן הקו הירוק בכללותו אמור להיפתח בשנת 2030.

חלקו הדרומי של הקו הירוק צפוי להוליך מראשון לציון דרך חולון ועד לתחנת לוינסקי בתל אביב, הממוקמת בשכונת נווה שאנן, בסמוך לתחנה המרכזית החדשה. על פי הערכות נת"ע במקטע זה צפויים לנסוע למעלה מ-3,500 נוסעים בשעה לכל כיוון. כמו כן, תיצור תחילת פעילותו של הקו, חיבור של אותן הערים לרשת הרק"ל כולה, שכן במקטע זה קיימת נקודת חיבור אל הקו הסגול, שצפוי גם הוא להיפתח ב-2028.

מנת"ע נמסר כי "עם כניסתו לתפקיד בספטמבר 2024, ערך מנכ"ל חברת נת"ע , איתמר בן מאיר בחינה מחדש של תוכניות העבודה של החברה, במטרה לצמצם את העיכובים שנגרמו עקב המלחמה והמצב הביטחוני המתוח. מציאות שגרמה למחסור קריטי בעובדים, מפועלים ועד מהנדסים ויועצים מקצועיים מומחים מחו"ל, שעזבו את הארץ עם פרוץ המלחמה ורובם טרם חזרו אליה. זאת, בנוסף לקשיים בייבוא חומרים וציוד עקב האיום החות'י והחרם הטורקי.

"התוכניות המעודכנות הוצגו בפני שרת התחבורה רגב, אשר הורתה על האצת לוחות הזמנים של הקו הירוק והקו הסגול, מבלי לפגוע באיכות הביצוע ותוך שמירה קפדנית על בטיחות העובדים. שרת התחבורה הנחתה את מנכ"ל נת"ע לקדם את הפרויקטים, ולהפעיל בהדרגה את הקו הירוק בהתאם להתקדמות העבודות, ולא להמתין לסיום הקו כולו, וכך לספק פתרונות מידיים למיליוני הנוסעים בגוש דן.

"שני הקווים, הירוק והסגול, יצטרפו לקו האדום שכבר פועל בהצלחה מאז אוגוסט 2023 ומספר הנוסעים בו מצוי במגמת עלייה. רשת הקווים המלאה תכלול גם את הקו הכחול והקו החום, שיופעלו בשלב ראשון כקווי מערכת אוטובוסים מהירים BRT, ואת רשת הנת"צים "מהיר לעיר". הפעלת הרשת המלאה תחולל מהפכה תחבורתית של ממש בכל רחבי גוש דן, וצפויה להפחית משמעותית את כמות כלי הרכב הפרטי שייכנסו למטרופולין ולצמצם את עומסי התנועה הכרוניים בערי גוש דן, אשר עולים למשק מיליארדי שקלים בשנה".

62 תחנות ב-39 ק"מ

במתכונתו המלאה, צפוי הקו הירוק לחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון, עם שלוחה לרמת החייל. אורך הקו 39 קילומטרים והוא כולל 62 תחנות. במרכז תל אביב, מתחת לרחובות אבן גבירול, קרליבך ודרך בגין, יעבור הקו במנהרה כפולה באורך 4.5 קילומטרים, ויכלול ארבע תחנות תת-קרקעיות - ארלוזורוב מערב, רבין, קפלן וקרליבך - המשותפת לקו האדום. "עם השלמתו, הקו הירוק יסיע 275 אלף נוסעים ביום, בתדירות של כל 4 דקות" נמסר.

במקביל מתקדמות העבודות על הקו הסגול, העובר בשטחן של שמונה רשויות מקומיות: תל אביב, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, קריית אונו, אור יהודה, יהוד–מונסון וחבל מודיעין, וכולל 46 תחנות. עם השלמתו, הקו צפוי להוביל כ-256 אלף נוסעים ביום, בתדירות שיא של 4 דקות, ובסך הכל מעל 60 מיליון נוסעים בשנה. בתל אביב יעבור הקו ברחובות אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב, שבהם מתקדמות בימים אלה עבודות הכנה והעתקת תשתיות.

לפני מספר חודשים החליט משרד התחבורה על הארכת הקו הסגול בשטח גבעת שמואל, על מנת שישרת גם את אלפי הסטודנטים, המרצים והמועסקים באוניברסיטת בר אילן, ואת תושבי השכונות הדרומיות של פתח תקווה. את הקו מבצעות קבוצת שפיר מישראל ו-CAF מספרד, והיקפו הכספי יגיע לכ-11.2 מיליארד שקלים. מדובר בכקילומטר נוסף ו-3 תחנות חדשות.

"בשורה גדולה לכל מטרופולין תל אביב"

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "הנחיתי את אנשי המקצוע במשרד התחבורה ובחברת נת"ע למצוא פתרון אופטימלי שיאפשר את התקדמות העבודות במקביל על רשת הרכבות הקלות בגוש דן, הנחוצה למדינת ישראל כמו אוויר לנשימה. בעזרת השם, נזכה לחנוך את הקו הסגול ואת חלקו הדרומי של הקו הירוק תוך פחות מארבע שנים, על אף העיכובים שנגרמו עקב הקורונה ומלחמת חרבות ברזל. אני בטוחה כי כבר בשנים הקרובות נראה כיצד מערכת התחבורה בישראל עוברת מהסתמכות על רכב פרטי לשימוש יומיומי בתחבורה ציבורית. התקדמות הקו הסגול והירוק, הם סיבה לאופטימיות ולראייה חיובית של העתיד. יחד נגיע אל היעד עוד לפני המועד המתוכנן".

מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "תוכניות העבודה המעודכנות, הכוללות קיצור משמעותי של לוחות הזמנים, הם פרי חזונה ומדיניותה חסרת הפשרות של שרת התחבורה רגב, אשר כבר בתחילת הקדנציה שלה הכריזה כי לא תאפשר גרירת רגליים והתמשכות פרויקטי תשתית מרכזיים לאורך שנים. הפתרון שעליו עמלו צוותי עבודה משותפים של משרד התחבורה, חברות התשתית, הרשויות המקומיות והזכיינים מוכיח כי עם הובלה נחושה ואחראית של השרה מירי רגב ניתן לרתום את כל הגופים והאינטרסים השונים לקידום מטרה משותפת, ולהגיע לפתרונות שמקצרים באופן משמעותי את זמני הביצוע וחוסכים מיליונים למשק״.

מנכ״ל חברת נת״ע, איתמר בן מאיר: "מדובר בבשורה גדולה לכל מטרופולין תל אביב. רשת רכבות קלות בגוש דן ב- 2028, שתסיע מאות מיליוני נוסעים מדי שנה בבטחה, בנוחות וללא פקקים וגודש. המערכת תושלם עם פתיחת המקטע הצפוני של הקו הירוק במהלך 2030. זוהי תכנית שאפתנית, אבל אנחנו בנת"ע מוכנים לאתגר. עפ"י הנחיית שרת התחבורה מירי רגב, נת"ע תעשה כל מאמץ לפתוח לציבור את מה שמוכן. הנחתי את הצוותים המקצועיים שלא לעכב את השירות לנוסעים בחולון ובראשון לציון, ולפתוח את המקטע הדרומי בפתיחה מוקדמת. אני מבקש להודות לעובדי נת"ע, העושים לילות כימים על מנת לקדם את המהפכה התחבורתית בגוש דן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ commentsComp.length - index }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נת"עהרכבת הקלהמשרד התחבורהמירי רגבראשון לציוןחולון

 
מחפש...